Kommers och konst i samklang

Konst ska förvandlas till kommers. På Acusticum, verkar företag, utbildningar, forskning och kultur i samklang med varandra. - Ljud, musik, media och upplevelser är vår profil, säger Nina Sjömark, platschef i företagsbyn som huserar 1 300 personer med studenter och lärare inkluderade.

Piteå2006-11-17 00:00
Acusticum föddes för snart sju år sedan.

- Hela iden går ut på att kring en konstnärlig verksamhet skapa avknoppningar och tillväxt. Vi ska driva och medverka till projekt med kommersiella mål, berättar Sjömark.

Därför byggdes den nya företagsbyn Acusticum vägg i väg med dåvarande Musikhögskolan som numera har bytt namn till Institutionen för musik och media, då liksom nu en del av Luleå tekniska universitet.

När projektet drog igång var runt 400 personer verksamma på området och de utgjordes nästan uteslutande av studenter och lärare.

1 300 personer
på området

I dag är antalet uppe i 1 300. Företagsbyn Acusticum huserar ett 30-tal företag med tillsammans totalt drygt hundra anställda. Samtidigt har verksamheten på Institutionen för musik och media växt kraftigt på senare år. Därav namnbytet.

Det handlar inte längre enbart om musik. Utbildningar i ljudteknik, media och upplevelser är sedan några år en stor och etablerad del av hela institutionen. Likaså bedrivs avancerad forskning på alla skolans områden.

- Vi har blivit en stor arbets- och studerandeplats, konstaterar Sjömark med viss belåtenhet.

Jungfruerlig mark

När Acusticum-projektet inleddes var det jungfruerlig mark som beträddes. Ingen annanstans fanns ett så uttalat mål att använda konstnärliga och kulturella utbildningar till kommersiella verksamheter och ekonomisk tillväxt. Tanken att koppla en företagsby till en musikhögskola var helt ny.

Någon förebild att kopiera eller ta lärdom av fanns inte. Därför har satsningen gett eko ute i världen.

- Det var inte alldeles helt enkelt. Men vår ide väckte stor nyfikenhet och stort intresse. Plötsligt riktade många sina blickar mot lilla Piteå. Vi har också presenterat projektet internationellt vid ett flertal tillfällen och på många platser i Europa. Många kommer också hit för att besöka oss.

"Folk drar folk"

I dag är Acusticum ett eget affärsområde inom kommunägda Piteå näringsfastigheter AB. Sakta men säkert börjar också lokalerna som byggts att fyllas. I dag står endast 200 kvadratmeter och tre enmanskontor outhyrda i företagsbyn.

- Folk drar folk. Vi börjar nu uppnå den kritiska massa som behövs för att det ska lossna rejält, tror Sjömark, som ändå står med båda fötterna stadigt på jorden.

- Det gäller att vara realist och inse att detta inte är Stockholm eller någon annan internationell storstad. Men vi har lyckats sätta Piteå på kartan.

Sjömark börjar också märka effekten av de nya utbildningarna inom media och upplevelser.

Nytt konserthus

- Det är först nu som de första studenterna börjar gå ut sina utbildningar och ett 15-tal har redan startat eget. Kan vi få någon eller några från varje årskull att stanna kvar är mycket vunnet.Vi hoppas kunna erbjuda dem den krativa miljö som behövs för att de ska göra det valet.

Ytterligare en ny viktig del i Acusticumprojektet håller sakta på att ta form. Det är företagsbyns satsning på Studio Acusticum. Ett kombinerat konserthus och jättestudio som kan ta emot en publik på 600 personer.

- Det blir kronan på verket, säger Sjömark.

Akustik
i världsklass

Studion blir en konsertlokal med akustik i världsklass med teknik för utsändning/inspelning utöver det vanliga där även ljudforskning ska bedrivas.

Piteå får också ett arkitektoniskt mycket spännande hus som väl tar tillvara de norrländska värdena med mycket trä i grova dimensioner som genomgående byggnadsmaterial med ett härligt ljusinsläpp som både gör det möjligt att se midnattssolen på sommaren och norrskenet på vintern.

Studio Acusticum beräknas stå klart hösten 2007.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om