- I många fall tror jag att det handlar om att vi är för bekväma, det är en gammal vana att ta bilen, menar hon.
- Egentligen vill vi så ett litet frö hos människor vi möter. I snitt sitter det 1,2 personer i varje bil som ger sig ut på vägarna och i en buss får det plats lika många människor som i 40 bilar. Om fler åkte buss skulle koldioxidutsläppen minska betydligt och det är vårt mål.
- Ingen utvärdering är gjord ännu, men jag har åtminstone inte hört att någon av dem klagar, skrattar Andersson.
Motion är en annan punkt som Andersson trycker på. Hon menar, med projektet i ryggen, att vi i dag vilar oss till döds.
- Om man har tre kilometer till jobbet så kan man lika gärna gå den sträckan, det går ungefär lika fort, konstaterar hon.
- Många klagar på att det är för dyrt att träna, men om man promenerar till jobbet så får man motion och slipper dessutom betala eventuella parkeringsavgifter.
Klimatveckorna har genomförst i samarbete med Kommunens teknik och gatukontor och Citybuss. Och när det gäller just bussåkandet har man de senaste åren sett en positiv utveckling.
- Under 2006 gjordes totalt 299 587 bussresor i kommunen och under 2007 hade det ökat till 311 645 resor. Den utvecklingen ser vi som verkligt positiv.
Andersson har en förhoppning om att Piteås vägar i framtiden kommer trafikeras av bussar även kvällar och helger.
- Men det kräver att folk börjar åka mer buss. Ju fler som åker dessutu fler bussturer kan man sätta in, avslutar Andersson.