- Jag vet att klimatberedningen i sitt arbete med att ta fram ett förslag om att minska koldioxidutsläppen pratat om en stor järnvägssatsning. Men att det nu börjar pekas ut konkreta bansträckor är helt nytt, säger Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen.
Att det bland annat ska ske via ökade järnvägssatsningar välkomnar Roslund.
- Självklart känns det här både positivt och lovande efter allt motflyt, säger Roslund.
Han syftar förstås på beskedet i höstas när Banverket prioriterade bort Norrbotniabanan från sina satsningar. Projektet hamnade i frysboxen till förmån för järnvägssatsningar främst i den södra landsändan.
- Därför är det här faktiskt de första positiva signalerna sedan dess, säger Peter Roslund.
Han vill samtidigt vara försiktig i att göra några utfästelser om vad det här konkret innebär rent tidsmässigt.
- Det här är ett förslag i en statlig beredning, men det är samtidigt ett tydligt steg framåt igen för projektet.
- De allra flesta säger i dag att det här är ett bra projekt. Till och med Banverket själv anser att det är det samhällsekonomiskt mest lönsamma.
Att projektet nu pekas ut i samband med klimatberedningen anser han gör läget ännu bättre.
- Det talar helt klart för järnvägsinvesteringar som Norrbotniabanan, säger Peter Roslund.
Huruvida det kommer att bli en tidigare byggstart eller inte, vill han i nuläget inte ha någon uppfattning om.
- Alldeles för tidigt att säga, men en färdigbyggd Norrbotniabana 2020 låter allt mer realistiskt, säger han.
- Vi vet att ett nytt enkelspår som projektet handlar om innebär en rejäl kapacitetsökning när det gäller godstransporter.
Han tror att Norrbotniabanan kan klara den godsökning som allmänt prognostiseras.
- Kanske till och med lite till, säger Roslund.
Klimatberedningen säger också att Sverige bör verka för att EU:s system för handel med utsläppsrätter vidareutvecklas.