Klart för trav på nya banan

Travfolket i Piteå har en fin julklapp att vänta. Lagom till tomtens ankomst kommer Pitholmsbanan ligga så pass färdig att den blir möjlig att träna på.

Gnägg, gnägg! Snart kan traktens travare placera sig i startblocken och springa ut på banan som byggs i bakgrunden.

Gnägg, gnägg! Snart kan traktens travare placera sig i startblocken och springa ut på banan som byggs i bakgrunden.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2010-11-23 02:43
För dagen är det brummande grävmaskiner, dumpers och bandschaktare som har förkörsrätt i den sista kurvdragningen på träningstravbanan ute på Pitholmsheden.
Men om en månad kan alla last- och schaktmaskiner börja se sig om efter nya uppdrag.
Då är 70 000 kubik jordmassor förflyttade.
- Därmed är hela den kilometerlånga travbanan grovschaktad, dränerad, terrasserad med rätt lutningar och färdig att tas i bruk av de första träningsekipagen, säger Jan Isaksson, marknadsområdeschef vid BDX.
Avtal om spillvattnet
Planerna kring en uppvärmd travbana på Pitholmsheden har varit hett löpsedelsstoff allt sedan 2005.
Det var det året som markägare Kjell "Charlie" Danielssons signerade ett avtal med Smurfit Kappa Kraftliner, om att gratis få nyttja spillvattnet i den avloppstub som leds förbi området.
Vitsen var - och är fortfarande - att leda ut 35-gradigt vatten via värmeväxlare och nedgrävda rör i backen - och därmed hålla travbanan uppvärmd året om.
Segdragen historia
Åtskilliga intressenter ställde in sig i ledet och gjorde vågen då planerna blev kända.
Men trots alla lovord kom finansieringsfrågan att bli ett både svårlöst och segdraget kapitel.
När så den politiska makten i juni 2009 tog beslut om att bygga ett nytt ridhus på Grisberget, då punkterades ballongen. Pitholmsprojektet betraktades som stendött.
Men två intressenter vägrade att se slutet, nämligen Kjell "Charlie" Danielsson och maskin- och transportföretaget BDX.
Samarbete
I det tysta utvecklades ett samarbete praktiskt och ekonomiskt, och sakta men säkert har en träningsanläggning vuxit fram i området.
- Alla anslutningar är färdigdragna från Kappa-tuben, men arbetet med att lägga ut värmerören och isolera dem i backen återstår, säger Jan Isaksson, BDX.
Men trots det blir det möjligt för snabbspringande travare att sätta hovarna i marken runt juletid.
Hemlig prislapp
Vad banprojektet kostat huvudfinansiärerna är en väl förborgad hemlighet.
- Vi har valt att inte tala öppet om det, säger Isaksson.
- Däremot finns det en enorm utvecklingspotential runt projektet ifall alla tankar om hästnära boenden i området också övergår från ord till handling. Dessa planer är för bra för att hamna i träda, menar Jan Isaksson.
Infrastruktur
Parallellt har Piteå kommun tidigare uttalat löften om att utveckla infrastrukturen i området - vägar, vatten- och avloppsnät - om travbanan blir byggd enligt givna utfästelser.
- Dessa löften kvarstår och det finns också avsatt pengar för ändamålet. Vi kommer även att prioritera detaljplanarbetet runt hästnära boenden ute på Pitholmsheden, säger kommunalrådet Peter Roslund.
PT sökte under gårdagen utan framgång Kjell Danielsson för en kommentar.
FAKTA Pitholmsbanan
70 000 kubikmeter jordmassor har portionerats ut för att ge travbanan rätt lutningar.
Jordmassorna behöver en vinter på sig för att "sätta sig".
Därefter kan värmerören apteras i backen.
I mittcirkeln av banan pågår utgrävningar av en 6 000 kubikmeter stor damm, med naturlig påfyllning.
Dammen ska i framtiden användas för bevattning av travbanan.
Pitholmbanan bereds för året-runt-bruk, vilket är extremt ovanligt på dessa breddgrader.
I första hand betraktas skapelsen som en träningsanläggning. Dock finns icket öppet uttalade drömmar om att någon gång i framtiden kunna arrangera tävlingsverksamhet på banan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om