Klappat och klart för årets köpfest

KÖPFEST. Juletid innebär klirr i kassorna för butikerna. Under december beräknas befolkningen i Arjeplog, Arvidsjaur, Älvsbyn och Piteå att handla för drygt 341,5 miljoner kronor. Årets julklapp är redan en succe.- Äntligen har folk upptäckt ljudboken, säger Rut Olsson, butikschef på Bodens bokhandel.

Piteå2006-12-02 00:00
Enligt en prognos från Handelns utredningsinstitut, HUI, kommer vi svenskar, denna månad, att i genomsnitt shoppa för 5 733 kronor per person (se vidstående artikel). Det är med andra ord klappat och klart för årets stora köpfest. Den största genom tiderna.<br /><br />Håller prognosen innebär det att Piteborna handlar för 234,9 miljoner kronor, Älvsbyborna för 49,6 miljoner, Arvidsjaursborna för nära 39 miljoner och Arjeplogsborna för drygt 18 miljoner.<br /><br /><h3>Miljardhandel i länet</h3>Summan för hela Norrbotten uppgår till nästan 1,5 miljarder kronor.<br /><br />Hur vi gör våra julklappsinköp varierar dock. Framförallt mellan kvinnor och män. Det visar en undersökning som utförts på uppdrag av Tradera.<br /><br />Bland de utfrågade kvinnorna började många leta julklappar redan i september även om de flesta ändå inhandlas under december. Majoriteten av männen väntar till dagarna före julafton.<br /><br />Å andra sidan upplever nästan var tredje kvinna att de spenderar för mycket pengar på julshoppingen.<br /><br /><h3>Generationsförändring</h3>Oavsett kön ägnar vi flera dagar åt att springa i affärer i jakten på julklappar.<br /><br />En generationsförändring märks emellertid. Nära hälften av de utfrågade i åldern mellan 18 och 35 år kan tänka sig att köpa julklappar via Internet. Speciellt om det finns pengar att spara.<br /><br />HUI har utsett ljudboken till Årets julklapp. Den åsikten delas bara av fyra procent i undersökningen. I stället menar 36 procent av de tillfrågade att platt-tv är 2006 års självklara julklapp. Andra förslag är Mp3-spelare, upplevelser och spa-behandlingar.<br /><br />Tyckandet i Traderas undersökning, till trots - i Piteå märks en kraftig försäljningsökning av ljudböcker.<br /><br /><h3>Ljudböcker populära</h3>- Vi har väntat många år på ett genombrott, och äntligen upptäcker allt fler finessen med ljudböcker. Det är en försäljningssucce, tycker Rut Olsson på Bodens bokhandel.<br /><br />En förklaring, enligt henne, är att utbudet blivit bredare.<br /><br />- I dag kommer ljudböckerna nästan lika snabbt som den tryckta varianten. Vi har också fått en helt ny kundgrupp, yrkeschaufförerna. Dessutom är ljudböckerna ett utmärkt alternativ för synskadade.<br /><br />Bodens nystartade ljudboksklubb har också starkt bidragit till den växande populariteten.<br /><br /><h3>Lugnt för bygghandeln</h3>För byggvaruhandeln är december årets sämsta försäljningsmånad.<br /><br />- Vi brukar halvera omsättningen jämfört med övriga månader under året. Ingen vill renovera badrum och kök mitt under julstöket, ler Barry Lidman, ekonomichef på Beijer Byggmaterial i Piteå.<br /><br />Men julklappar säljs.<br /><br />- Det gäller främst elmaskiner, verktyg och husgeråd. Presentkorten ökar också.<br /><br /><h3>Bra år</h3>Annars kan järn-. bygg- och möbelvaruhandeln blicka tillbaka på ett framgångsrikt år. Allra starkast har försäljningsutvecklingen varit på möbelsidan som ökat tolv procent i år. Siffrorna för järn- och bygghandeln är tio procent.<br /><br />- Försäljningen under året har varit god. Folk har generellt sett fått bättre ekonomi och investerar i sina hus, berättar Lidman.<\c><br /><br /><Datering><br /><br /></Datering>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om