- Vidderna på vintern är helt otroliga. När isvägarna öppnar och man kan dra ut i skärgården och åka hur långt som helst. Ingen skoter som väsnas eller bensin som luktar, säger Sjöberg.
- Det här handlar inte om styrka, det är inte fysiskt tungt. Man kan jämföra det med att tolka efter en skoter om man vill det. De flesta har tekniken efter några timmar och sen är det bara att öva.
- Det är med bommen man "gasar och bromsar". Drar man bommen mot sig så ökar lufttrycket i draken och så också hastigheten. Släpper man däremot bommen helt så seglar draken snabbt ner mot marken, beskriver Sjöberg och fortsätter.
- Det är många som tycker att det är lite klurigt i början. Man vill bromsa genom att dra, men det brukar gå ganska snabbt tills man inser att det är precis tvärt om, skrattar Sjöberg.
Styr gör man genom att vicka bommen åt höger eller vänster. Men man får ha lite tålamod och jobba med sin teknik, det är en stor drake man ska styra över.
- Min kite är 14 meter. Vilken storlek man har beror på hur mycket man väger och hur stor erfarenhet man har av att åka. Lite erfarenhet betyder mindre drake.
- Det är en otrolig frihetskänsla. I fjällen kan man åka upp och ner för backar med upp 30 procent lutning, bara med vindens hjälp. Men om det blåser för mycket då är det bara att lägga ner. Då är man plötsligt tvåa, kiten bestämmer över dig istället för tvärt om. Det är då det blir farligt.
- Farten som annars för dig framåt riktas då istället uppåt. Blåser det lite mer än det gör idag kan man göra riktigt häftiga hopp, avslutar Sjöberg entusiastiskt innan han glider vidare på isen.
En kite kostar från 3500 för en begagnad upp till 15000 om man vill ha det allra senaste. En investering väl värt pengarna om man ska tro Sjöberg.
- Sen kan man åka när man vill, året om.