– Det är ett riktigt katastrofår för kommunens besöksnäring. För många campingar har pandemin inneburit kring en halvering av antal besökare, säger han.
Piteå, som enligt reseguiden är den populäraste sommarstaden i norr, lever till stor del på besöksnäringen som brukar öka sommartid. Det här året har covid-19 minskat det normalt stora besökarantalet drastiskt. Det har märkts tydligt på campingverksamheterna i kommunen.
– Sommaren är extremt viktig. Norrmän är Piteås största internationella målgrupp och den stängda gränsen till Norge har varit en stor bidragande faktor till färre gäster på många av campingplatserna i Piteå, säger David Wellborg.
– Alla stora evenemang som Nolia och Piteå summer games brukar generera en mängd turister och campinggäster. I och med att dessa har ställts in har även turismen minskat. Sammanfattningsvis så är allt en effekt av coronapandemin.
Även Pite Havsbad har haft hälften så många campinggäster som de vanligtvis brukar ha under en sommar, berättar Kristofer Lundström, vd på Pite havsbad.
– Sommarens större evenemang genererar normalt en stor mängd gäster. När de har ställts in har även mängden gäster minskat markant. Sedan så står norrmännen vanligtvis för närmare hälften av antalet campinggäster. Den stängda gränsen är därmed huvudorsaken till det minskade besökarantalet.
– Allt är såklart en effekt av coronapandemin. Vi är ändå förvånade över att det är campingen som har drabbats hårdast samtidigt som vi har haft mer hotellgäster än normalt. Vi tänkte snarare att det skulle vara tvärtom. I övrigt har det gått över förväntan med vår verksamhet, men campingen är helt klart det som har drabbats hårdast av pandemin.
Sikfors camping har tappat ungefär hälften av sina campinggäster. Juni månad, som normalt brukar innebära högsäsong, har varit tragisk, berättar Sikfors konferens verksamhetschef Åsa Nilsson.
– Vi har haft otroligt stor mängd avbokningar denna sommar. Tappet av campinggäster har inneburit att vi har förlorat en och en halv miljon i omsättning. Hemester, som många pratar om, har vi inte märkt av. Vår målgrupp är främst personer som är lite äldre, vilket innebär att en stor del av våra gäster har valt att stanna hemma istället med rädsla för smittorisken.
– Nu blickar vi framåt och hoppas att nästa säsong blir bättre än någonsin.