Kappa miljonsatsar på upplevelsecenter

Hur tillverkar man egentligen papplådor? Till våren lyfter Smurfit Kappa Kraftliner frågan med miljonsatsningen på ett nytt Experience center i Piteå.– Vi vill berätta och beröra, säger Lars Henriksson, chef för produktutveckling papper.

Tina Johansson får ett stort ansvar för skapa innehållet i upplevelsecentrets utställning.

Tina Johansson får ett stort ansvar för skapa innehållet i upplevelsecentrets utställning.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2015-11-25 17:35

Processen är invecklad och omsänder svår att förklara.

Samtidigt kittlar allt det som händer och produceras under de väldiga rökpelarna ute på Smurfit Kappas industriområde.

– Nu ska vi vässa pedagogiken och förbättra informationen till alla kunder och alla andra nyfiket intresserade besökare, säger försäljningschef Magnus Sandegrim.

Ax till limpa

Utmaningen är tänkt att samlas i ett nybyggt Experience center, placerat i en 200 kvadratmeter stor del av det befintliga Tech Center-komplexet.

Där ska hela processen runt pappers- och wellpapptillverkningen visas upp, från ax till limpa, från skogens initiala försörjningsgrenar, återbruket av gamla mjölktetran fram till produktionen av råmaterial för vinboxar och flyttkartonger.

"Visuell upplevelse", är begrepp som vilar som ett övergripande mål över satsningen.

– Tanken är att presentera en bred meny, ett besök ska vara både lärorikt men också spännande och fängslande, säger Lars Henriksson.

Technical visits

För att ytterligare krydda anrättningen kommer även Piteå som ort att ges utrymme på utställningsytorna. Likaså skogsindustrin.

– Exklusiva studiebesök, så kallade technical visits, är en god sak för att skapa kontakter, väcka intresse och ge bestående intryck. Och besökarna kan rekvireras från alla möjliga sammanhang, säger Robert Bergman, utvecklare av technical visits i ett lokalt samarbetsprojekt mellan IS Pite och Destination Piteå.

Den första mars 2016 ska Piteås nya permanenta Experience center slå upp portarna – som koncernens första i Europa.

Senare invigs två motsvarigheter även i Frankrike och Holland.

Igloo av wellpapp

För att ytterligare synliggöra styrkan hos wellpapp kommer Smurfit Kappa Kraftliner i vinter även att bygga två igloos av wellpapp.

– Tanken att tillverka dessa under SM-veckan dels inne i stan, dels ute på Lindbäcksstadion.

Varje konstruktionen kommer att mäta fyra meter i diameter och placeras utomhus för att styrka väderbeständigheten.

– Ett kreativt sätt för att visa hur våra produkter tål snö, kyla och fukt, sammanfattar Lars Henriksson, chef för produktutveckling papper.

Smurfit Kappa Kraftliner

I Piteå finns Europas största kraftlinerbruk med en årskapacitet på 700 000 ton.

Kraftliner är ett baspapper som tillverkas av nyfiber och det används för tillverkning av högklassig wellpapp.

Produkterna har god tryckbarhet, god styrka i fuktiga miljöer och de är kemiskt och biologiskt rena.

Kraftlinerbruket har var igång sedan 1962 och vid starten var kapaciteten 100 000 ton per år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om