Kaotiskt när Piteå fick digital-tv

DIGITAL-TV. Det var dagen D i Piteå i går, D som i digital-tv. Samtliga hyresgäster hos Pitebo, plus ett antal andra kabel-tv-kunder, blev först ut i länet med att få digitala tv-kanaler. Och det blev i det närmaste kaos.

Piteå2006-10-11 00:00
All tillgänglig personal vid <br />Pitebos kontor satt i princip i telefon under hela tisdagen. Kontoret var nerringt av oroliga, undrande och ibland arga hyresgäster som inte fick sin nya digital-tv att fungera.<br /><br />- Jo, det har ringt en och annan i dag, jag tror tjejerna på kontoret var ganska knäckta på eftermiddagen, säger Carl-<br />Johan Åhlund, vd vid Pitebo.<br /><br /><h3>Fungerade inte</h3>- De släckte ju det analoga nätet klockan nio på morgonen och det var nog långt ifrån alla som förstått att det nya digitala sedan inte skulle fungera förrän vid 15-tiden på eftermiddagen, så det var många som ringde och undrade vad som hänt, berättar Åhlund.<br /><br />- Men nu ska det vara igång, jag har inte hört annat än att allt ska fungera.<br /><br />Men fungerade var precis vad det inte gjorde, åtminstone inte för det stora flertalet.<br /><br />Många hade inte hunnit få sin dekoder, andra fick den helt enkelt inte att fungera.<br /><br />- Jag har ju högskoleutbildning och har jobbat med teknik vid LKAB i 40 år så jag tror inte att jag är särskilt oteknisk eller dum, men jag får det inte att fungera, berättar Börje Kauppi som bor på Centrumområdet i Piteå.<br /><br /><h3>Svart tv-skärm</h3>Börje och hustrun Sol-Britt hade fått sin dekoder i god tid, men trots installation till punkt och pricka enligt den medföljande manualen ville det sig inte. Det gick sent i går kväll inte att se annat än grundutbudet, det vill säga SVT1, SVT2 och TV4, övriga kanaler var helt utan signal och tv-skärmen helt svart.<br /><br />- Jag ringde det där servicenumret hos Tele2Vision, men där gick det inte att komma fram, berättar Börje Kauppi.<br /><br />- Det här löser sig nog så småningom, men jag tycker riktigt synd om alla gamla som bor ensamma och kanske inte har så stort tekniskt kunnande. Hur ska de få det här att fungera?<br /><br />Makarna Kauppi tycker att Pitebo, tillsammans med Tele2Vision, borde haft stor beredskap för omläggningen och haft ett antal servicemän redo att hjälpa till.<br /><br />Från Pitebos sida är man inte helt avvisande inför den tanken.<br /><br />- Man ska ju först och främst ringa operatören för att få hjälp, men är det nu så att man inte kommer fram där och inte har någon annan som kan hjälpa till, så får vi väl i värsta fall försöka bistå, säger Carl-Johan Åhlund.<br /><br /><h3>10 000 boxar i Piteå</h3>Att många helt enkelt inte fått någon dekoder än, hoppas han också är ett övergående problem.<br /><br />- De ska ju ut med 10 000 boxar i Piteå på kort tid, så vi anade väl att alla inte skulle hinna få dem i tid. Men inom kort ska nog alla vara igång, tror han.<br /><br />Pitebo har tagit bort tio kanaler från sitt grundutbud, men samtidigt minskat hyran med 30 kronor i månaden. För att behålla möjligheten att se dem igen, får dock hyresgästerna betala 59 eller 89 kronor extra beroende på vilka kanaler de valt.<br /><br /><br /><br /><br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om