Kaos på taxi - skolbarn drabbade

Piteå Taxi har blivit nedringda av irriterade föräldrar hela veckan. Anledningen är ett nytt trafikledningssystem som inte fungerat och orsakat förseningar och strul.- Man ska inte skylla på tekniken, men i det här fallet är det faktiskt så, säger Anders Lundgren, vd.

Försningar och annat strul har drabbat barn som åker skolskjuts med Pite Taxi, orsaken är ett nytt trafikledningssystem som företaget installerat och som inte klarade trycket. Buggningar i datasystemet  har bland annat gjort att bokningar helt försvunnit. (Arkivbild)

Försningar och annat strul har drabbat barn som åker skolskjuts med Pite Taxi, orsaken är ett nytt trafikledningssystem som företaget installerat och som inte klarade trycket. Buggningar i datasystemet har bland annat gjort att bokningar helt försvunnit. (Arkivbild)

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2010-08-27 06:00
En mamma som kontaktat PT menar att hon länge haft problem med Pite Taxi, de senaste dagarnas strulande blev dock "droppen som fick bägaren att rinna över":
- I dag (läs i onsdags) satt min son fortfarande kvar hemma och väntade på taxin tio minuter efter det att skolan hade börjat. När jag ringde Pite Taxi fick jag veta att han plötsligt inte fanns med bokningarna i överhuvudtaget.
En bugg i systemet
Anders Lundgren känner till händelsen och menar att det bara var "en bugg" i det nya systemet. Under hela veckan har han fått samtal från irriterade föräldrar - det har helt enkelt varit kaos.
- Vi har installerat ett nytt
trafikledningssystem, i alla bilar samt beställningscentralen. Det gjorde vi veckan innan PDOL och det har fungerat bra fram tills i måndags då skolskjutsarna också tillkom, säger han.
Pite Taxi skjutsar på uppdrag av Piteå kommun cirka 500 skolbarn kors och tvärs varje dag. Lundgren menar att man nu har haft folk som jobbat "dygnet runt" för att få ordning på systemet och att det hela ska var löst nu.
-  I dag (torsdag) gick allt bra, men i måndags, tisdags och onsdags var vi inte heller nöjda.
Fler problem
Mamman som kontaktat PT, menar dock att Pite Taxi inte bara haft problem i veckan, utan att det strulat med hämtningstiderna för sonen större delen av förra läsåret.
- De har inte hämtat honom i tid vare sig på morgonen eller på skolan, något som också varit frustrerande för skolan. Sonen har också varit väldigt jättestressad, han tycker det är pinsamt att komma för sent hela tiden och han missar saker som händer i skolan på mornarna.
Mamman upplever också att chaufförerna slarvar med att barnen ska ta på sig bältet innan de kör. De verkar stressade, glömmer att sätta upp skolskjuts-skylten på taket och "rivstartar" från gården på morgonen.
- Det känns inte tryggt att låta min son åka med Pite Taxi. Den sista månaden innan sommarlovet så fungerade det riktigt bra, men nu började problemen om med strul två dagar i rad bara första skolveckan. Vilka bortförklaringar de sedan har bryr jag mig inte om.
Viktig verksamhet
Anders Lundgren, menar att vissa barn som ligger sist på en "slinga" ibland kan drabbas av olyckliga förseningar, men att man i det här fallet jobbat på att lösa problemet.
- Sista månaden fungerade det bra och det ska det fortsätta att göra nu också. Rent generellt kan jag säga att skolbarnen är det absolut viktigaste i vår verksamhet, skoltaxi-skyltarna ska alltid vara uppsatta och chauffören ska alltid se till att barnen är bältade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om