Kaos på resebyrån efter flygförbud

Det var smått kaotiskt på resebyrån Resia i Piteå under fredagen. Telefonerna ringde i ett och personalen gjorde sitt yttersta för att boka om alla strandsatta resenärer.

Carola Lidman sitter sedan onsdags fast i Frankrike. (Arkivbild)

Carola Lidman sitter sedan onsdags fast i Frankrike. (Arkivbild)

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2010-04-17 06:00
Stoftmolnet från vulkanen på Island fortsatte att vålla stora problem för flygtrafiken under fredagen. På Resia var det stressigt värre och personalen småsprang mellan skrivbord och bokningsterminaler.
- Vi kämpar för att få hem alla våra resenärer. I Sverige bokar vi om dem till tåg, buss eller hyrbil, men ute i Europa är det svårare, berättar enhetschefen Helene Bergman.
Kaoset med ro
Trots långa väntetider och inställda flyg tar de flesta resenärer kaoset med ro.
- Förståelsen är jättestor trots att en del är på väg till bröllop och annat. Det här är en säkerhetsfråga och ingen vill flyga om man riskerar livet, säger Bergman.
Många flygbolag betalar tillbaka pengarna för resorna som blivit inställda.
- SAS och Norweigan gör det, åtminstone än så länge. Men det är nog inte lika självklart för flygbolag i andra länder, säger Helene Bergman.
Mediaklassen MP3A, som PT berättade om i går, har helt fått ställa in sin resa till London. De hade en liten förhoppning om att kunna åka senare, men det gick inte att lösa på ett bra sätt.
- Det skulle ha blivit en väldigt kort resa. Men det kan hända att vi åker i juni i stället, berättar medieläraren Sara Kåhrström, som skulle ha följt med.
Pengarna tillbaka
Pengarna för flygresan har klassen fått tillbaka, men kostnaden för hotellrummen ersätts inte. Nu undersöker man om skolan kan täcka upp förlusten eller om någon reseförsäkring gäller. Annars måste eleverna, som redan satsat 3 000 kronor, lägga mer pengar för att resan ska bli av i juni.
- Alla är besvikna, det är som att luften gått ur oss. Vi hade laddat länge och allt var klart, men en naturkatastrof kan man ju inte rå på, säger Kåhrström.
David Sturk från Alingsås är på tjänsteresa i Piteå. Han planerar att flyga hem på söndag, men har garderat sig med buss- och tågbiljetter.
- Jag hoppas det går att flyga, man sparar ju så mycket tid på det. Annars blir det buss till Sundsvall och sedan tåg till Alingsås via Stockholm, berättar han.
FAKTA Ersättning
När en flygning, oavsett anledning, ställs in har passageraren rätt till assistans. Det omfattar bland annat ombokning, måltider och hotellrum. Däremot har passageraren ingen rätt till extra kompensation, eftersom i detta fall askmolnet är en extraordinär omständighet.
Vid paketresor föreligger i dagsläget en rätt för både resenär och arrangör att häva avtalet. Resenären har alltså rätt att återfå pengarna om resan inte ägt rum. Om resenären kommer iväg på sin resa, men avresan blir försenad har resenären rätt till prisavdrag.
Resenärer på paketresa i EU-länder har också rätt till assistans om de inte tar sig hem. Arrangören är skyldig att bistå resenären, men kostnaden ska slutligen bäras av flygbolaget. Detsamma gäller för länder utanför EU om flygbolaget kommer från ett EU-land.
Källa: Svenska resebyråföreningen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om