En åtalsanmälan är dock inte ett särskilt sannolikt scenario.
– Nej, det skulle i så fall vara om en kund drabbas väldigt svårt på grund av att en restaurang brustit i sin information, säger Roger Andersson.
Under det år som har gått sedan de nya reglerna infördes har Roger Andersson och hans kollegor främst fokuserat på att informera restaurangerna om de nya reglerna.
– Vi har påtalat det till dem vid våra ordinarie inspektioner. Vi försöker få alla att sätta upp en skylt vid disken.
Avvikelserapport
Roger Andersson anser att det i huvudsak är Livsmedelsverkets ansvar att informera restaurangerna om de gällande reglerna.
– Vi har inte riktigt de resurserna så att vi kan göra förebyggande insatser enbart i informationssyfte, säger Roger Andersson.
Inspektörerna skriver dock en avvikelserapport varje gång de upptäcker att en restaurang brister i sin allergiinformation.
Hur många avvikelserapporter har det blivit i år?
– Det kan jag inte svara på. Det är flera hundra rapporter jag måste sitta och gå igenom i så fall, säger Roger Andersson.
Enligt honom har livsmedelsinspektionen varit "lite snälla" i år, eftersom det var första året med den nya lagstiftningen.