Kampanj fick parken i rörelse

Före år 2010 ska nio av tio Pitebor må bra. Det är målet i kommunens folkhälsoprogram. På lördagen togs ett steg i arbetet när kampanjen "Sätt Sverige i rörelse" hade uppvisning i Badhusparken.

Piteå2006-09-04 00:00
Kampanjen fokus låg i år på friluftsliv och programpunkterna var många. Friluftsfrämjandet arrangerade stavgång, erbjöd en tipspromenad i kombination med djuplodad information om klättring, långfärdsskridskoåkning och en del annat.

Människa bäste vän

Korpen lockade med spinning, yoga, Nordic walking och massage.

Samtidigt firades Hundens dag. Intresserade bjöds på råd av erfarna hunduppfödare och en hundparad.

Att ha en egen vovve är bra för hälsan. Är det kanske därför som hundar brukar kallas för människans bäste vän?

Det lär åtminstone vara en av orsakerna.

- Att äga och ha ansvar för en hund innebär daglig motion. Många kommer sig ut i skog och mark. Hunden är ett sällskap och ett stort antal hundägare engagerar sig dessutom i olika föreningar, berättar Ann-Sofie Marcusson.

Prioriterade områden

Aktiviteterna i Bahusparken bidrog förhoppningsvis till att fler börjar motionera. I så fall är kommunen ett steg närmare ett förverkligande av visionen om ett friskare Piteå. I folkhälsoprogrammet prioriteras följande områden:

Barn och ungas hälsa, föräldrastöd.

Kvinnors hälsa.

Fysisk aktivitet och kost.

 Trygghet och stimulerande miljöer.

Fler motionärer

Ambitionen är att skapa förutsättningar för en god hälsa för alla utan att inkräkta på individens eget ansvar.

Några av delmålen är följande:

Före 2010 ska 90 procent av Piteborna uttrycka att de mår bra.

Minskat ohälsotal bland kvinnorna.

Färre rökare i synnerhet bland mödrar.

Fler Pitebor ska vardagsmotionera jämfört med 2005.

Folkfest

Parallellt med kampanjen så var det även loppmarknad i Badhusparken. Många besökte området. Tillsammans skapade arrangemangen en liten folkfest där alla verkade trivas i vimlet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om