Kamerorna fångade över 3 000 norrbottningar

TRAFIK. Under fjolåret bötfälldes 3 362 bilförare i Norrbotten tack vare fartkamerorna. De flesta på sträckan Kopparnäs-Rosvik. Landets nästan 900 fartkameror tar allt fler fortkörare och i år blir de ännu fler.

Piteå2008-01-23 00:00
PITEÅ (PT)Anders Drugge, chef på polisens sektion för automatisk trafiksäkerhetskontroll, ATK, som har sin verksamhet i Kiruna, menar dock att målet inte är att maximera antalet utfärdade böter utan att sänka medelhastigheten på vägarna.

- Kraftsamlingen ligger på att sänka medelhastigheten med 6-10 kilometer i timmen. Undersökningar visar att om
medelhastigheten sänks med 10 kilometer i timmen ger det 40 procent färre trafikolyckor, konstaterar han.

Under förra året utredde de 53 anställda vid ATK i Kiruna 130 000 hastighetsöverträdelser som registrerats av någon av landets knappt 900 fartkameror. Cirka hälften bötfälldes. Att drygt 50 procent av fortkörarna inte fälls har flera orsaker. De vanligaste är att förarna är skymda av regn- eller snöfall, vindrutetorkare eller solreflexer.

Topp i länet

Sommartid står motorcykelförarna för 10-13 procent av hastighetsöverträdelserna men lyfts bort eftersom de bär hjälm och fordonen saknar främre registreringsskylt. Även alla
utomnordiska förare räknas bort eftersom det saknas avtal om fortkörningsböter med länder utanför Norden.

I Norrbotten finns i dag 24 fartkameror på fyra olika sträckor. Längs sträckan Kopparnäs-Rosvik finns fyra kameror, dessa kameror fångade 1 943 av de 3 362 fortkörare som bötfälldes under fjolåret och ligger i topp i länet.

- Det kan låta mycket men man måste komma ihåg att just den här sträckan är väldigt hårt trafikerad, konstaterar Anders Drugge.

Utökad kapacitet

Övriga sträckor med fartkameror är riksväg 97 mellan Luleå och Boden (789 bötfällda), E10 mellan Svappavaara och Kiruna (489 bötfällda) och riksväg 596 i Bensbyn (141 bötfällda). Under 2008 ska ytterligare sex kameror komma igång, fem på olika sträckor längs E10 och en på E4 mellan Salmis och Haparanda.

Utbyggnaden av hastighetsövervakning med fartkameror är nu inne på etapp två där ytterligare 100 kameror ska tas i bruk under kommande höst. Sedan väntar etapp tre men var och när är ännu inte beslutat.

ATK har hittills haft kapacitet att hantera 200 000 ärenden per år men ambitionen är att kapaciteten ska öka under 2008 med 15 procent.

Bland annat ska 14 nya medarbetare rekryteras.

- Det skulle innebära att vi, i värsta fall, kan komma att hantera 230 000 misstänkta hastighetöverträdelser under det kommande året, konstaterar Anders Drugge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om