Fram till nu har i stort sett all mätning av virke på lastbil skett manuellt, men sedan ett par år är ny teknik med kameror, ibland kombinerat med laserteknik, på stark frammarsch. Redan nu finns det närmare 20 mätstationer i Norrland som automatiserats. Just nu pågår arbetet att automatisera mätstationen i Svedjan som sköts av VMF (virkesmätningsföreningen) och bemannas av sex anställda.
– På Lövholmen är det klart, men tekniken är inte tagen i drift. I Svedjan är vi i full gång med installationstester och räknar med att köra igång i höst, säger Mats Dahlbäck, distriktschef för VMF i Piteå och Älvsbyn.
När det gäller mätstationen i Svedjan så ingår förändringen i SCA:s beslut att se över alla mätstationer i landet där företaget är aktivt. Framöver kommer sannolikt fler företag att följa efter.
– Ja, det är troligt, men inget är helt klart.
Tekniken i sig är enkel. Tre kameror tar nio bilder som blixtsnabbt förs över till en mätcentral i Östersund som drivs av SDC (skogsbrukets datacentral).
– Där kollas att leverantörsmärkningen är okej och att alla krav är uppfyllda. Det sker med elektroniska mätverktyg i bilden. Så fort chauffören fått klartecken kan han åka vidare. Själva mätningen kan ske senare, säger Mats Dahlbäck.
Mottagaren, i det här fallet SCA:s pappersbruk eller sågverk i Munksund, kan sedan med kamera göra stickprov och mäta stock för stock.
Effektivt och tidsbesparande, men kanske inte just på mätstationen i Svedjan.
– Vi är snabba i Svedjan, men på vissa ställen kan det nog innebära tidsbesparingar.
En annan effekt är givetvis att det blir möjligt att rationalisera. I Piteå/Älvsbyn har VMF 29 anställda i nuläget. Hur många av dessa som får gå är oklart.
– Det är klart att det blir neddragningar, men i nuläget vet vi inte hur många som drabbas. Inga anställda är varslade eller uppsagda, men det finns en oro. Många av våra anställda har jobbat länge som virkesmätare.
Inget fastställt datum, men någon gång i höst ska verksamheten vara automatiserad. Under en period kommer mätstationen att vara bemannad i fall det skulle uppstå driftstörningar.
När allt är intrimmat och alla mätstationer är automatiserade minskar behovet att ha anställda, men helt ”förarlöst” blir det sannolikt inte.
– Det är driftsäkra system, men visst behövs det backup. VMF har en del andra arbetsuppgifter också, men jag vet inte. Jag vet inte ens hur det blir med mitt jobb, säger Mats Dahlbäck.