Detta sedan den stiftelse som ska leverera värmen och tillhandahåller marken, nått en överenskommelse med den entreprenör som ska bygga själva travbanan, Hellströms Bygg AB.
Stiftelsen består i Kjell och Anita Danielsson som äger marken, samt Tore Persson vd för Smurfit Kappa och som levererar värmen.
Beskedet är förstås precis vad kommunledningen hoppats på och innebär med största sannolikhet att det ridhus för 55 miljoner kronor som kommunen avsatt medel för i området, blir av.
- Självklart känns det här bra, säger kommunalrådet Peter Roslund.
Utöver själva ridhuset kommer Piteå kommun även att satsa pengar i den infrastruktur som planeras i området i form av gator och vägar.
- Det blir en förhandling med den entreprenör som kommer att bygga banan, säger Roslund.
Men på sikt kan det bli mer än så. Redan i dag finns uttalade planer på att tillskapa förutsättningar för så kallat hästnära boende.
Ett bostadsområde för den eller de som föredrar att bo utanför centrum och som samtidigt äger häst.
-Tanken är att vi ska kunna sätta spaden i jorden så fort som möjligt, säger PerÅce Hellström.
Nyligen talades om bildandet av ett konsortium där Hellströms tillsammans med ATL i Piteå och maskinentreprenören ATL ingick. Dessa skulle gemensamt utföra projektet, uppdelat på bygg- och anläggning.
Samarbetet enligt detta upplägg sprack sedan Hellströms valt att lämna det specifika upplägget.
Nu är företaget i högsta grad med på banan igen.
- Vi har egentligen aldrig släppt tanken på att vara med. Däremot inte på det upplägg som tidigare var tänkt, förklarar PerÅce Hellström.
Detta innebär att de två övriga intressenterna, ATL och BDX är borta från projektet. Piteå kommun kommer att upphandla de jobb som är kopplade till infrastruktursatsningar med huvudentreprenören för banan.
Detsamma gäller byggandet av själva ridhuset.
Både från stiftelsens och PerÅce Hellströms sida anses överenskommelsen som startskottet på det omtalade Multiarenaprojekt där förutom trav- och ridsport även en fotbollshall ska kunna anläggas.
- Se det här som etapp ett, säger Hellström.
Byggstart inom kort och en färdig uppvärmd träningstravbana om två år.
- En högst rimlig tidsram. Banan måste ligga under hård belastning minst ett år på grund av grundförhållandena i området. Men 2010 ska den vara klar, spår han.