Julen skapar köphysteri

Årets julhandel slår alla tidigare rekord. Under december kommer vi svenskar att handla för 52 miljarder kronor. Det spår Handelns utredningsinstitut, HUI, i sin prognos. Det är i genomsnitt 5 733 kronor per person.

Piteå2006-12-02 00:00
Uppgången för svensk detaljhandel har varat i tio år och saknar historisk motsvarighet. Försäljningsökningen under 2006 ser dessutom ut att bli den starkaste genom tiderna, enligt HUI.

Timell-effekt

Kraftigaste ökningen noteras inom "gör-om-ditt-hem-handeln". En trend som inte minst tv under årens lopp bidragit till med en flora av inrednings- och byggprogram. Det har tidigare talats om Martin Timell-effekten som senare kryddats med Ernst Kirschsteigers litet mer kreativa tips och råd vilka inspirerat till köp.

Vi handlar också mat som aldrig förr. Under högkonjunkturen äter vi både fler och dyrare livsmedel. Många väljer bort den billiga fläskfärsen och unnar sig istället mer oxfile. Totalt under hela året shoppar vi svenskar för 470 miljarder kronor. Allra mest handlar vi veckorna före jul. Handelns starkaste försäljningsmånad.

I fjol uppgick decemberhandeln till knappt 48 miljarder kronor. I år räknar HUI med en ökning på 7,6 procent. Det innebär i sådana fall att 50-miljardersvallens sprängs. Prognosen pekar på siffror upp mot nästan 52 miljarder kronor.

Om detta slås ut på Sveriges drygt nio miljoner invånare innebär det att varje svensk i genomsnitt kommer att spendera 5 733 kronor under december. Då är exempelvis alkohol- och apoteksprodukter inte inräknade.

Av summan per person utgörs 2 254 kronor av dagligvaror som livsmedel och hygienprodukter. Resten av pengarna läggs på elektronik, husgeråd, kläder och andra så kallade sällansköpsvaror.

Avmattning

Trots rådande köphysteri varnar Konjunkturinstitutet, KI, för en avmattning. Hushållens förväntningar på den svenska ekonomin blev något dystrare i novemberbarometern. Det kan leda till en återhållsamhet i konsumtionen längre fram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om