- Jättekul att arbetet kommer igång. Haparandabanan har tidigare halkat fram och tillbaka i beslutsprocessen beroende på att många sliter i pengarna. Men nu är vi igång, säger Falk, som också hoppas att upprustningen av sträckan Boden-Kalix snabbt förverkligas.
Långt land
Enligt Peter Roslund har Norrbotniabanegruppen alltid pratat om hela sträckan Umeå-Haparanda.- Det här är etapp ett för oss. Beslutet känns jättebra, säger Roslund, kommunalråd i Piteå och ordförande i Norrbotniabaneprojektet.
Även skolminister Ibrahim Baylan talade vid sitt besök i Piteå på tisdagen om betydelsen av en god infrastruktur i norra Sverige.
- Vi i regeringen är medvetna om att Sverige är ett stort och framförallt långt land.
Att ställa Norrbotniabanan mot satsningar i övriga landet tycker Baylan är fel.
Nytta för alla
- Vi behöver varandra. Norrbotten går bra och bättre järnvägsförbindelser behövs. Satsningar på infrastruktur och utbildningar har vi alla nytta av, menar han och betonar att det är skillnad på hur socialdemokraterna och de borgerliga partierna ser på Sverige.- Ulf Adelsohn och moderaterna är till exempel bara intresserade av att tilltala väljare i Stockholmsregionen.
Invigs 2011
Första tåget på nya delen kan avgå år 2011. Då har Banverket investerat runt 2,9 miljarder kronor från Boden till Haparanda och givit näringslivet på båda sidor om gränsen ökad tillgänglighet till effektiva och miljöanpassade transporter.Gårdagens beslut välkomnas också av Banverket.
- Det är ett mycket positivt och välkommet besked, säger Björn Svanberg, regionchef på Banverket Norra banregionen.