Videon är inte längre tillgänglig
Med ljud kan man göra mycket. Till exempel varna lastbilsförare i tid för allehanda trafikfaror, tillbud och potentiella incidenter.
I dag är många varningssystem knutna till ljus, blinkande lampor, rörliga visare och liknande på instrumentpanelen.
- Men dessa system innebär också ett störande moment, en distraktion då föraren tvingas släppa blicken från vägen, om än bara för bråkdelen av en sekund, säger Johan Fagerlönn.
Det är då olyckan kan slå till.
Banbrytande forskning
2005 fick Interaktive Institute celebert besök när Leif Östling, Scania-chefen, dök upp i Acusticum-spiran i Piteå.
Mötet utvecklades så småningom till ett nära samarbete kring banbrytande ljudforskning, mellan Johan Fagerlönn, som spindeln i Piteå-nätet, och en av världens största lastbilstillverkare tillsammans med Swedish ICT.
I dag har 31-årige Fagerlönn fyra års forskning bakom sig - som personligen gett honom en doktorstitel.
Scania har det gett en omfattande provkarta av olika intelligenta, informativa varningsljud.
Scania, med säte i Södertälje, har nu sökt patent över stora delar av världen med mål att plantera Fagerlönns resultat in i morgondagens lastbilshytter.
- Förmodligen kommer nya varningsljud att infasas i systemen undan för undan.
- Det är en rätt invecklad omfattande process att ro i land, men totalt sett kan det utvecklas till något riktigt stort.
Handplockade testförare
Under åren av forskning har Johan Fagerlönn använt en lång rad handplockade lastbilschaufförer som testobjekt, både i dess egna fordon och framför simulatorer.
Allt för att trimma nya optimala varningsljud för både vanliga, vardagliga som extrema och exceptionella krissituationer.
- Föraren ska förstå direkt, utan betänkligheter och utan att behöva släppa händerna från ratten eller blicken från vägen.
- Det gäller att skala bort allt som stjäl uppmärksamhet och med ljud verka för hundraprocentig bibehållen koncentration, förklarar Johan Fagerlönn.