Den 20 april förra året lämnade en kvinna från Piteå in en anmälan till Justitieombudsmannen (JO) efter att, som hon anser, Försäkringskassan förhållit sig passiv i hennes sjukskrivningsärende och att handläggningstiden varit orimligt lång.
Kvinnan ansökte om sjukpenning den 20 oktober 2016, men först i slutet av januari avgjorde Försäkringskassan ärendet där den avslog begäran om sjukpenning.
Försäkringskassan skriver i sitt yttrande att den anser sig inte ha varit passiv utan den drev ärendet framåt. Att handläggningstiden blev lång beror enligt kassan på att det hela tiden kom in nya handlingar i ärendet.
JO gör en annan bedömning och kritiserar Försäkringskassan för att den varit passiv och att den dessutom inte skickat intyg som hennes behandlande läkare krävt vid fem tillfällen.
JO skriver: "Försäkringskassan kan inte undgå kritik för den passivitet som förekommit i ärendet. Myndigheten borde vidare ha tagit en förnyad kontakt med den behandlande läkaren".