Jävre utan tågstation om Norrbotniabanan byggs

TRAFIK. Beslutet var Norrbotniabanan ska passera genom Piteå tas av regeringen nästa år. Då bestäms också var resecentrum ska ligga. Även om Banverkets pågående järnvägsutredning suddat ut en del av de tidigare förslagen finns flera alternativ kvar. Klart är dock att Jävre blir utan station.

Piteå2007-02-06 00:00
I fjol avslutades den så kallade förstudien. Då tog järnvägsutredningen för sträckan mellan länsgränsen och Boviken norr om Öjebyn vid. Arbetet har pågått en tid och i går kväll var det dags för Banverket att inhämta synpunkter från invånarna i Piteå. Markägare, allmänhet och representanter för föreningar, kommun, länsstyrelse med flera var inbjudna till samrådsmöte.<br /><br />- Syftet är att informera och ge folk en chans att tycka till, berättar Tomas Gustafsson, projektansvarig för Banverket.<br /><br /><h3>Blåsmark inaktuellt</h3>Beslutet om var Norrbotniabanan ska passera genom kommunen närmar sig. Järnvägsutredningen ska föreslå en korridor som sedan regeringen ska ta ställning till. Troligen sker detta under 2008.<br /><br />- Det har hänt en hel del i utredningen redan, påpekar Hans Gothefors, informationsansvarig på Banverket.<br /><br />Mest konkret är att ett antal alternativ valts bort. Sträckningen från Tingsholmen över Djupsundet via Fingermanholmen och mot Furunäset har raderats ut. Likaså korridoren väster om Svensbyfjärden. En järnväg in mot Piteå via Blåsmark och väster om Hortlax är inte heller aktuell.<br /><br />Alternativet att följa E4 genom Jävre har också slopats. I stället föreslås två tänkbara sträckningar öster och väster om berget Kälen. Det innebär att Norrbottniabanan hamnar väster om byn och passerar någonstans över vägen mot Hemmingsmark.<br /><br />Dessvärre, för Jävrebornas del, innebär beslutet också att byn mister möjligheten till en egen station för av- och påstigning.<br /><br />Norr om Jävre föreslås järnvägen gå öster eller väster om Jävreträsket för att antingen fortsätta mot Hortlax, vika av rakt mot Pitsund eller följa E4 mot Piteå och Lomtjärn.<br /><br /><h3>Hög bro</h3>- Passagen över Pitsundet kräver en öppningsbar eller väldigt hög bro, konstaterar Björn Abelsson, utredningsledare på konsultföretaget Ramböl som anlitats av Banverket.<br /><br />Att följa E4 är det kortaste och billigaste alternativet. Men ändå är valet långt ifrån givet.<br /><br />- Vi måste även ta hänsyn till var ett eventuellt resecentrum ska ligga, säger Annika Larsson, utredningsledare för Banverket.<br /><br />Antalet möjliga placeringar är fortfarande fem; vid Lomtjärn, nedanför sjukhuset, intill Nolia, eller längs Timmerleden antingen mot Strömsborg eller vid västra kajen.<br /><br />- Vi kommer att fördjupa arbetet och börja välja bort alternativ, berättar Larsson.<br /><br />Parallellt med järnvägsutredning i Piteå kommun pågår också utredningar på sträckorna; Ostvik - länsgränsen och Robertsfors-Skellefteå-Ostvik.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om