Klockan 08:00 på onsdagsmorgonen påbörjades transporten av den 370 ton tunga transformatorn. Transporten är en av de tyngsta i Sveriges historia. Chauffören Leon Drinkwaard var däremot inte nervös inför avfärden.
– Jag har kört lastbil i över 30 år och är van att köra tunga transporter. Jag tror att det kommer gå mycket bra, sa han innan start.
Efter cirka två timmars körtid kom ekipaget fram till Markbygden utan några tillbud.
– Det var lite trångt i vissa kurvor och det gäller att hålla koll på trafiken, men det gick bra, säger Leon Drinkwaard.
Tobias Hannu, teknisk chef på Markbygden Net AB, säger att transformatorn är en stor investering.
– Jag har fått lära mig att en sådan här transformator följer det ungefärliga kilopriset på en bra ost. Totalt handlar det om en investering på cirka 40 miljoner kronor, säger han.
– Det här är den sista pusselbiten i Markbygden. Efter detta blir stamnätet fullt. Vi kan inte trycka ut mer elektricitet.
Transformatorns uppgift är att skala upp effekten till 400 kilovolt för att elen ska kunna skickas via stamnätet. Satsningen möjliggör en 80-procentig ökning av kapaciteten i ställverket.
– Vi går från 1000 megawatt till 1800 megawatt, så det blir en ordentlig skillnad, säger Tobias Hannu.
Onsdagens transport är en viktig milstolpe för Markbygden. Tobias Hannu är glad över att få vara med på resan.
– Det är kul att få vara med och bygga något som ger ett avtryck.