Avtalet är potentiellt värt över en miljard kronor i sin helhet. Signaturerna firades med bubbel och snittar i Piteå hamn på onsdagskvällen.
Sture Öberg, logistikchef på Smurfit Kappa, vill inte sätta något slutdatum på långtidskontraktet som är värt 130 miljoner kronor per år.
– Minst fem år. Vi hoppas att det är riktigt långt. Fartygen brukar bli billigare och billigare desto äldre de blir, så vi vill ta ut det där sista, säger han.
Parterna har samarbetat sedan tidigt 2000-tal.
– Det här var, är och kommer att vara en väldigt viktig marknad. Det är därför vi är här i dag. Det här kommer att förbli topprioriterat för Wagenborg. Jag hoppas att vi står här 2029 och skriver på ett nytt kontrakt, säger bolagets vd Egbert Vuursteen.
Wagenborg har 3 000 anställda och 180 fartyg. Sverigekontoret ligger i Malmö och där är Bengt Meuller chef.
– Smurfit Kappa är huvudkunden, sedan bygger vi tredjepartslaster runt om för att vi ska få mer avkastning givetvis, men även för att Smurfit Kappa ska bli konkurrenskraftigt. Vi har ett väldigt nära samarbete, säger han.
Huib Havik, områdeschef för marknad och försäljning på Smurfit Kappa, ser avtalet som en nyckel till att behålla det goda ryktet i Europa.
– Smurfit Kappas rykte som kraftlinerleverantör uppe i norr är avgörande, och därför är samarbetet med Wagenborg avgörande för att uppehålla det ryktet ute i Europa, säger han.
Avtalet ger även trygghet till Piteå hamn och Shorelink.
– För oss är det här viktigt. Det är en linjetrafik som går regelbundet, varje vecka året runt. Smurfit Kappas gods är livlinan för exporten, men vi har också importen till andra basindustrier i Norrbotten, till vindkraften och gruvindustrin, säger Ola Isaksson, försäljningschef på Shorelink.
Jan Jonsson, vd för Piteå kommunföretag AB (Pikab) som äger Piteå hamn är också nöjd.
– Det här betyder jättemycket. Smurfit Kappas kraftliner är basen för verksamheten här ute och det är otroligt viktigt att det fortsätter. Det här avtalet skapar en trygghet. Vi är otroligt glada att de fortsätter att samarbeta, säger han.
Smurfit Kappa är nöjd samarbetena i hamnen.
– När vi ser så här mycket gods tänker vi att det är mycket som stör pappersvolymer. Men å andra sidan vet vi att det är något som Wagenborg har byggt upp för att vi har sagt att vi bara kan garantera 90 procent av båten, säger Sture Öberg.