I den tidigare förstudien presenterades ett flertal alternativ i form av breda korridorer för tänkbara sträckningar. Den har kommuner, länsstyrelser, andra berörda myndigheter och allmänhet getts tillfälle att tycka till om.
- För att kunna hålla tempo jobbar vi under en period parallellt med att sammanställa förstudien och starta anbudsförfaranden på järnvägsutredningarna, säger Gustafsson.
Startar i Piteå
Det som ska upphandlas är så kallade infrastrukturkonsulter. De ska i sin tur analysera tänkbara sträckningar, miljökonsekvenser och mer konkretisera var en framtida Norrbotniabana kan tänkas gå.Alternativen kommer att begränsas till korridorer mellan 40 och 1 000 meter breda. Upphandlingen delas in i tre områden; Robertsfors- Ostvik, Ostvik-länsgränsen, och länsgränsen-Piteå. Järnvägsutredningen kommer att starta i Piteå.
Jävre passeras
- Passagen av Piteå är ganska svår med mycket vatten och många svåra val för bland annat resecentrumplaceringen.Sträckan mellan Piteå och Skellefteå har en lite tydligare korridor att arbeta inom med tyngdpunkt på att passera Byske på ett bra sätt. Vår bedömning är att denna uppdelning ger "lagom mycket att gapa över" när vi börjar med järnvägsutredningar i tre delar samtidigt, säger Tomas Gustafsson.
Hur banan exempelvis ska passera Jävre är dock oklart. Likaså om det blir någon station för av och påstigande i byn.