För ett år sedan tecknade Lindbäcks en överenskommelse med Piteå kommun om att bygga en helt ny stadsdel på stationsområdet Västermalm. Tillsammans med bebyggelsen vid busstationen räknade Lindbäcks med att tillföra cirka 400 nya lägenheter i centrala Piteå under de närmaste åren.
– Kommunen har köpt bangården av staten och så småningom hoppas vi göra samma sak med spårmarken, sade kommunalrådet Peter Roslund till PT den 20 oktober 2015.
Men nu står det klart att kommunen får svårt att förvärva den statliga spårmarken som krävs för att skapa den nya stadsdelen. Enligt Peter Roslund kräver Smurfit Kappa nya ersättningsspår om spårområdet närmast stan ska bli bostäder.
– De säger att de måste ha långa spår föra att rangera tågen till rätt längd. Ska vi ta bort spåren som går in mot korsningen Storgatan/Västergatan måste de ersättas med andra spår.
Enligt Trafikverkets kalkyler kostar det över 100 miljoner kronor.
– Vi kan inte lägga ut de pengarna. Det blir en orimlig kostnad per lägenhet, säger Peter Roslund.
Enda förutsättningen han ser är om regeringen fattar beslut om att bygga Norrbotniabanan mellan Skellefteå och Piteå.
– Då kan vi göra investeringen i förskott och ha den tillgodo då Norrbotniabanan kommer. Innan dess är det svårt, säger Roslund.
Utan spårområdet kommer visionen om flera hundra nya lägenheter att grusas. Men Peter Roslund ger inte upp hoppet om att det går att börja bygga bostäder på Västermalm.
– Jag tror säkert att man skulle kunna bygga hälften av bostäderna. Sedan om man då tycker att det blir tillräckligt attraktivt med spår som går in mellan husen är en annan sak.
Går det att bygga så nära spårområdet?
– Jag tycker det. Det är inte tåg som rusar förbi. Det är några växlingar under dagtid och vagnar som står stilla.
Lindbäcks bygg ska snart börja bygga 110 lägenheter vid busstationen och ser förhoppningsfullt på planerna att bebygga Västermalm.
– Vi förstår att det är utmaningar på många håll som kan sätta käppar i hjulet. Men vi tror att det kommer att komma fram en lösning. För att låta spårområdet vara kvar som spårområde är det samhällsekonomiskt sämsta man kan göra, säger Stefan Lindbäck, vd på Lindbäcks bygg.
Enligt honom är det viktigt att alla parter nu sätter sig ned och diskuterar.
– Med goda viljor, kluriga idéer och gott samarbete tror jag vi kan lösa det utan att det måste kosta 100-tals miljoner.