Järnvägsspår rensas på ogräs

Trafikverket har inlett årets ogräsbekämpning på landets järnvägar och driftplatser. Södra Sverige prioriteras och järnvägarna i norr väntas påbörjas i slutet av juli.

Årets ogräsbekämpning längs järnvägen är inledd. (Arkivbild)

Årets ogräsbekämpning längs järnvägen är inledd. (Arkivbild)

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-06-15 15:02

Ogräs och annan växtlighet på järnvägar och driftplatser är ett trafiksäkerhets- och arbetsmiljöproblem.

– Vi måste bekämpa ogräs längs spåren av säkerhetsskäl, säger projektledare Jörgen Säleby.

Järnvägsspåren måste hållas någorlunda fria från växter för att vara säkra. Tåg ska kunna bromsa utan att glida på vegetation och lokförare måste kunna se signaler. Växtlighet kan göra det svårare att underhålls- och säkerhetsbesikta spåranläggningar och att utföra vissa typer av underhållsarbeten.

För mycket vegetation i spåret ökar också brandrisken.

Tidigare sommar

I och med att sommaren startar tidigare i södra Sverige är det också där som ogräsbekämpningen prioriteras, förklarar Jörgen Säleby. I slutet av juli kommer samma typ av bekämpning att utföras på järnvägarna och driftplatserna i norr.

Miljögodkänt

Det kemiska medel som används är miljögodkänt, biologiskt nedbrytbart och godkänt av Kemikalieinspektionen. Det angriper bara växter och bryts ned biologiskt.

– Vi gör allt för att minimera miljöpåverkan, det arbetar vi med hela tiden. Det här måste vi göra varje år eftersom det växer igen och medlet är nästan identiskt med det medel du som konsument kan köpa i matbutiken, säger Säleby.

Besprutning sker inte vid vattentäkter eller övergångar.

Längs järnvägslinjerna används ett specialbyggt tåg till ogräsbekämpningen och till driftplatserna används fyrhjuling och handspruta.

Arbetet sker oftast nattetid.

– Vi har inte tillgång till spåret under dagtid eftersom det är mycket tågtrafik, särskilt till storstäderna, säger Säleby.

På driftplatserna kommer bekämpningen däremot att ske främst dagtid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!