För två år sedan sa restaurangägarna att de använde cirka 11 procent lokalt producerat kött. Nu är siffran 21 %. Det visar en rundringning som LRF Norr låtit göra bland cirka 50 restaurangägare.
– Restaurangerna blir mer intresserade av att ha lokalt i sitt utbud och efterfrågan från kunderna blir större, säger Håkan Stenmark, företagsutvecklare på LRF.
Detta gäller även lokalt producerade grönsaker och ägg. Många använder också frukt och bär som odlats i länet. Bara användningen av lokalt odlade mejeriprodukter som minskar.
Färre odlar grönt
Nyligen kom dock en rapport från Hushållningssällskapet som talade om att 77 bär-, frukt- och grönsaksodlare i länet lagt ner de senaste 20 åren. Få vågar satsa på lokalodlat, enligt utredningen. Håkan Stenmark tror dock att fler lokala livsmedelsproducenter kommer att dyka upp framöver.
– Finns det efterfrågan vågar fler satsa, säger Håkan Stenmark.
På restaurang Järnspisen i Piteå används såväl lamm, sik, löjrom, tomater och morötter från lokala leverantörer.
Man skulle gärna köpa mer lokalt om leveranserna gick smidigare.
– Ofta blir det långa resor för att köpa lokalproducerat, medan de stora grossisterna ju kör hit alla varor, säger Stefan Ökvist, kock.
Bondens marknad
Lantbrukarna kan även göra mer för att nå ut, via hemsidor, nätverk och samarbete, tycker han.
– Vi har pratat om att vi borde ordna en "bondens marknad" i Piteå och samla alla lokala leverantörer, säger Stefan Ökvist.
Alterdalens angus säljer inte kött till restauranger ännu eftersom restaurangerna de pratat med bara vill köpa vissa köttdelar. Men på Järnspisen vill man gärna ta emot hela djuret.
– Det är trevligare att jobba med hela djuret, säger Stefan Ökvist.