Jagade rätt på gamla kunden
hSådant här kan hända när det är många operatörer på marknaden. Det säger Iréne Krohn, pressansvarig på Telia Sonera. - Men det är ingen vanlig situation. Jag hör inte ofta att sådant här inträffar, säger hon.
En tidigare hyresgäst har ett vilande abonnemang hos Glocalnet. En kvinnoröst i luren upplyser Harriet Jonsson om att " du har för närvarande ingen tillgång till vår telefonitjänst".
Foto: Emma Bergstrand
- I första hand får vi kontakta Glocalnet igen. Jag kan inte svara på om det är gjort. Vi ber dem att titta på det igen och se om de kan kontakta sin kund, säger Iréne Krohn.
Får Harriet Jonsson tillbaka pengarna som hon har betalat för juli och augusti?
- Det är ju inte Telias fel att det är på det här viset. Det vi kan göra är att försöka hjälpa kunden, säger Iréne Krohn.
Får Harriet Jonsson säga upp sitt abonnemang trots bindningstiden?
- Först får vi titta på om vi lyckas få igång hennes telefon. Sedan får vi ta en diskussion med Harriet Jonsson om hur vi ska lösa det här.
Harriet Jonsson har varit i kontakt med Telia ett 20-tal gånger. Varje gång har hon fått prata med olika personer som inte har vetat vad som sagts tidigare.
- Det är väldigt olyckligt i sådana fall. Så ska det naturligtvis inte gå till. Personer som har pratat med kunden tidigare gör i allmänhet en notering och beskriver vad som sagts. Varför det inte är gjort i det här fallet kan jag inte svara på, säger Iréne Krohn.
Sent i går eftermiddag fick PT en kommentar från Ola Sundberg, försäljningschef för telefoni på Glocalnet.
- Vi har löst problemet. Den tidigare kunden som bodde där hade inte avslutat sitt abonnemang, så vi jagade rätt på honom och fick ett muntligt godkännande att vi fick avsluta hans abonnemang. Telia kommer att koppla in Harriet Jonssons abonnemang så fort som möjligt, säger han.
Varför gör ni det först nu?
- Det kan jag tyvärr inte kommentera, säger Ola Sundberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!