Det nya parkeringssystemet för personal inom hemtjänst och hemsjukvård innebär en hel del frustration bland många anställda. Särskilt för dem som arbetar i centrum är parkeringsfrågan ständigt närvarande.
– Frustrationen är ganska stor hos oss som är bilburna och jobbar i stan. Vi behöver kunna parkera bilen hyfsat nära den person vi ska besöka eftersom vi har med oss grejer att bära. Vi behöver också kunna lämna vissa saker i bilen istället för att ta in dem hos dem vi besöker. Det finns en smittorisk som vi måste förhålla oss till, säger en av de anställda PT pratat med.
Informationen inför det nya systemet har inte varit tydlig, menar många.
– Jag hade ingen aning om att det finns företagskonton kopplade till parkeringsapparna. Ända sedan det här började gälla har jag betalat alla p-avgifter själv. Det är dåligt och jag ska ta upp det med min chef.
I väntan på avtalet mellan socialtjänsten och Pitebo om årsabonnemangen delades tillfälliga gratistillstånd ut till de anställda.
– Med dem fick vi stå överallt och det var jätteskönt, men plötsligt fick jag böter. Ingen hade informerat om att det nya systemet började gälla den 7 juni, suckar en anställd.
– Man vill inte gnälla i onödan men man vill kunna fokusera på dem vi ska hjälpa och inte på hur bilen är parkerad eller om man riskerar böter.