"Jag känner mig förföljd"

Annika Ruth blev pålurad en prenumeration på Europaspelet utan vetskap om att lotteriet saknar tillstånd i Sverige. Att bestrida fakturan har ännu inte hjälpt – betalningskravet har gått vidare till inkasso. "Jag känner mig kränkt och förföljd", säger den drabbade Pitebon.

Annika Ruth, från Piteå, är en av flera som har drabbats av oseriösa lotterier som saknar tillstånd i Sverige. "Det är obehagligt", säger hon.

Annika Ruth, från Piteå, är en av flera som har drabbats av oseriösa lotterier som saknar tillstånd i Sverige. "Det är obehagligt", säger hon.

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ2015-11-29 05:00

Annika Ruth var på väg in i ett möte i slutet av september när telefonen ringde. Displayen visade ett 08-nummer och först trodde hon att det var hennes son som ringde från Stockholm.

– Men det var Europaspelet som ringde för att säga att jag var en av 1 000 personer i Sverige som blivit utvalda till ett lotteri, säger Annika Ruth.

Först tackade hon nej till erbjudandet men den svensktalande säljaren var påstridig och berättade om möjligheter till stora vinster genom att endast betala 279 kronor i månaden.

– Jag frågade om jag hade ångervecka. "Jo det har du", svarade han. Jag var stressad och sade okej. Han skulle skicka ett mail och jag gick in på mötet utan att tänka mer på det, säger Annika Ruth.

"Lade på luren"

Efter ett tag ringde "Adam" från Europaspelet upp igen.

– Han sade att det var slut på sverigelotter och frågade om jag inte kunde ta norgelotterna istället. De kostade 479 kronor per månad. Då sade jag att jag inte ville vara med alls och lade på luren, säger Annika Ruth.

Då var det redan försent. Snart fick hon en faktura på 279 kronor från Europaspelet via Paylevo Uk Ltd.

– Då började jag Googla och såg att Lotteriinspektionen varnade för Europaspelet, Garantispelet och flera andra spel som de stod bakom. Hur tusan skulle jag veta att det var olagligt, säger Annika Ruth.

Bestred fakturan

När hon bestred fakturan på inrådan från Konsumentverket vägrade Europaspelet att tillmötesgå hennes begäran.

"Vi har ett internationellt tillstånd istället för ett svenskt. Skillnaden mellan dessa är att vi inte får befinna oss i Sverige och sälja till Sverige. Det gör vi inte heller, utan vi sitter på kontor runt om i Europa. Alltså är vi fullt lagliga och har myndigheter bakom oss här. Lotteriinspektionen har trott att vi befinner oss i Sverige eftersom vi har ett växelnummer som är ett svenskt nummer. Ni har alltså ingenting att oroa er över" svarade Europaspelets support via mail.

"Jag mår dåligt"

Efter det har Annika Ruth fått flera påminnelseavgifter från Paylevo Uk Ltd och förra veckan skickade bolaget ärendet vidare till inkasso. Kredithanterarna i Stockholm AB ska nu driva in fordran som växt till 551 kronor.

– Konsumentverket tycker att jag ska stå på mig och bestrida men helst skulle jag vilja betala. Jag mår dåligt och tycker det här är jättejobbigt, säger Annika Ruth.

Hur ser du på hur Europaspelet agerar?

– Jag känner mig förföljd av dem. Det är inte roligt att få en påminnelse var och varannan vecka trots att jag har bestridit fakturan. Nu vill jag inte ens svara i telefonen längre. Det känns obehagligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!