"Jag har bara skrivit under"

Skolchefen Ingemar Jernelöf vägrar att svara på om han agerade fel som utbildningsledare och examinator på Musikhögskolan.- Jag vill inte kommentera det, säger han.

Ingemar Jernelöf, skolchef, vill inte kommentera om han agerade fel som utbildningsledare och examinator på Musikhögskolan.

Ingemar Jernelöf, skolchef, vill inte kommentera om han agerade fel som utbildningsledare och examinator på Musikhögskolan.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2011-11-21 06:00

Under 2001 började lite drygt 40 elever att plugga till musiklärare på Musikhögskolan.

Runt halva klassen läste minst 150 procents studietakt första terminen. Vissa så mycket som 185 procent, det är över taket på 150 procent satt av Verket för högskoleservice.

Hur kan det komma sig?
- Jag känner inte igen just siffran 185 procent, men jag vet att några registrerade sig på väldigt många kurser. Men det var inte vi som sa åt dem att göra det.

26 registrerades och godkändes på kort tid på totalt lite drygt 100 kurser, hur är det möjligt?
- Visst låter det konstigt. Men de har genomfört kurserna, men av någon anledning gjordes registreringen inte direkt utan senare.

Är du säker på att de har gått kurserna?
- Ja, det utgår jag ifrån.

Jag har pratat med flera slumpvis utvalda studenter. Samtliga säger att de inte gått de här kurserna?
- Ja, det kan jag inte svara på. Inte så här tio år efteråt.

Men alla jag pratat med säger ju samma sak, att de inte gått kurserna. Hur kommer det sig?
- Jag har inget svar på det.

Du har inget svar, men det är ju du som har examinerat dem?
- Jag fick uppgifter från undervisande lärare att momenten och kurserna var genomförda.

Men du står som examinator och har godkänt och skrivit under att de ska ha betygen?
- Absolut, men det beror på uppgifter jag fått.

Det är alltså lärarna som sett till att studenterna blivit godkända i kurser de inte gått?
- Jag kan inte svara på det. Man måste utreda varje fall för sig själv. Jag vill inte anklaga lärarna.

Enligt mina källor är det du som har bestämt att studenterna ska få godkänt?
- Menar du att jag skulle ha hittat på att de har gått kurserna? Det är en befängd idé.

Varför godkänns elever i kurser de inte gått om det inte var ekonomiska aspekter som styrde?
- Jag kan inte svara annat än ... jag har bara skrivit under de underlag jag fått.

En stund in i intervjun säger sig Ingemar Jernelöf komma ihåg hur det var.

- För att få läsa direkt på B-nivå i sitt instrument så fick studenterna göra ett antagningsprov som också ansågs som en tentamen för kurserna på A-nivå. Men den möjligheten togs bort något år senare efter påtryckningar av prefekt Christer Wiklund.

Men antagningsprovet gjordes ju på våren varför registrerades och godkändes studenterna först i december?
- Det var av administrativa skäl. Vi hann inte med det tidigare.

Varför gav ni inte studenterna tillgodoräknade poäng istället precis på samma sätt som ni gjort flera andra år?
- Jag vet inte.

Gjorde skolan det här för att få in pengar på ett sätt som var otillåtet?
- Det vet jag inte.

Men du var ju utbildningsledare?
- Jo, men jag bedömde att så inte var fallet i alla fall.

Enligt mina källor visste du och skolan redan 2001 och 2002 om att det här var otillåtet. Men ni gav inte studenterna tillgodoräknade poäng utan betyg för att skolan ville få in pengar?
- Som jag kommer ihåg det var det inte huvudskälet. Utan huvudskälet var att det skulle vara tydligt att de verkligen hade gjort en prestation på A-nivå.

Men de har ju inte gjort någon prestation, bara gjort ett antagningsprov?
- Ja, det är väl så.

Genom det här sättet fick eleverna godkänt i fyra kurser och skolan pengar från staten?
- Det var ett ganska komplicerat prov och sen upphörde ju det systemet vi använde.

Du som utbildningsledare hade inga tankar kring om agerandet var rätt och riktigt gentemot staten. Att ni faktiskt fick pengar fast ni inte hållit i någon utbildning?
- För mig handlade det mer om att utbildningen skulle fungera och anpassning till nyare utbildning.

Men det hade ju ingen betydelse för studenternas utbildning om det istället stått tillgodoräknade i deras betyg?
- Jag kan inte kommentera det.

Varför inte?
- Jag kommer inte ihåg alla överväganden.

Hade du själv inga tankar på om det var rätt?
- Jag kommenterar inte det.

Du var ju utbildningsledare och skrev på examinationspapprena?
- Har inga kommentarer.

Det handlar om stora pengar skolan fick av staten, fast man inte var berättigad till pengarna. Ska man agera för det som utbildningsledare?
- Man ska naturligtvis inte agera felaktigt som utbildningsledare.

Har du gjort det?
- Jag vill inte kommentera det.

Hur påverkar det din trovärdighet som skolchef i Piteå att du hjälpte Musikhögskolan att ta pengar från staten som skolan inte var berättigad till?
- Jag har inga kommentarer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om