Ja till 25 miljoner till Norrbotniabanan

Total politisk enighet till att skapa ett Norrbotniaban AB. Kommunfullmäktige i Piteå sa på måndagen också ja till förslaget att förskottera 25 miljoner till det fortsatta plan- och utredningsarbetet av järnvägsprojektet.

PITEÅ2008-09-16 06:00
Beslutet i sig var ingen högoddsare.
Samtliga politiska företrädare som var upp i talarstolen, yrkade bifall till de två förslagen.
Juridisk plattform
- Smart drag. Det är utomordentligt viktigt att få igång det här arbetet, kommenterar exempelvis vänsterpartiets Brith Fäldt.
Ungefär på samma sätt resonerade miljöpartiets Magnus Alm.
- Det här är en viktig infrastrukturfråga för hela landsändan. Att bolagisera innebär samtidigt att vi hamnar i samma nivå som Bothniabanan AB och det visar vikten av det här infrastrukturprojektet, sa han.
PT har i tidigare artiklar beskrivit syftet med att bolagisera arbetet med att försöka få Norrbotniabanan till stånd.
Med bildande av ett aktiebolag anses det finnas en bredare juridisk plattform att föra diskussioner med såväl näringsliv som med staten i frågan.
Beslutet att säga ja till en bolagisering innebär emellertid inte att Norrbotniabanegruppen försvinner.
Driftsersättning
- Den kommer att fortsätta, men dess huvudinriktning blir kanske något annorlunda än den i dag, förklarar kommunstyrelsens ordförande Peter
Roslund, s.
- Det kommer kanske mer att handla om informationsarbete, plocka fram underlag av olika slag samt lobbyarbete.
I och med beslutet att säga ja till bildandet av Norrbotniabanan AB, åtar sig Piteå kommun även att fram till 2010 lämna en driftsersättning till bolaget med 250 000 kronor per år. Administrativa resurser tillhandahålls också genom kommunens försorg.
Sedan väl beslutet om bolagisering tagits, sa ett enigt kommunfullmäktige även ja till att förskottera upp till 25 miljoner kronor av sammanlagt 250 miljoner kronor för att säkerställa att utrednings- och planarbetet med Norrbotniabanan kan slutföras.
Här är det meningen att Norrbottens och Västerbottens landsting ska bidra med hundra miljoner kronor vardera samt att även Skellefteå kommun ska genomföra ett liknande beslut som i Piteå, det vill säga förskottera 25 miljoner kronor.
I månadsskiftet
- Det kan bli så att Skellefteå får ta en lite större del av kakan än vi eftersom det är en större kommun, säger Peter Roslund.
I alla händelser. Pengarna ska erbjudas staten om den inte själv presenterar medel för järnvägsprojektet i samband med den infrastrukturproposition för åren 2010 till 2020, som väntas presenteras i månadsskiftet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om