Videon är inte längre tillgänglig
Logistik kostar pengar. Och konsten att förenkla, förkorta och förbättra logistiklösningar kan i slutändan innebära betydande inbesparingar för företag och på köpet även stora miljömässiga vinster.
Det är så konceptet säljs in av Marine Group AB som på onsdagen bjöd in till öppen visning av den nyupprustade Sandholmskajen, på södra sidan av Piteälven intill Fingermanholmen, en kilometer från E4.
Synliggör möjligheter
38 speciellt utvalda personer från sjöfartsverket, länsstyrelsen, trafikverket, Smurfit Kappa, SCA, Pite hamn, kommunen, Enercon och några till hade hörsammat inbjudan där en isbrytartur med Arctic Explorer och lunchfisksoppa kittlade som extrabonus.
– Vi vill visa på vad som finns och exponera de möjligheter som ryms i kajkonceptet, sammanfattade Jan Lindbäck, vd på Marine Group AB.
Två huvudkunder
För att tala klarspråk är det främst två potentiella kunder som kajens företrädare i första hand försöker attrahera, nämligen Smurfit Kappa Kraftliner och vindkraftens företrädare i Markbygden.
– Kappa skulle exempelvis kunna halvera sträckorna för sin fordonstrafik med massavedtransporter, berättade Bertil Leijding.
I dag krävs 200 enkelresor med långtradare genom stan (100 med fullt lass och 100 returkörningar) för att leverera ett fullstort båtlass med massaved till Kappafabriken.
Använder E4
Från Sandholmen är det möjligt att halvera körsträckan från 16 kilometer enkel väg till åtta kilometer.
– Det är klart intressant, dessutom skulle vi ju använda E4 och slippa passera stan med tunga timmarbilar, konstaterade Stefan Merum, råvaruchef vid Smurfit Kappa.
Merum bekräftade att Kappa mycket noga följer utvecklingen på Sandholmskajen.
Transformator
Kenneth Bergquist, konsult för Svevinds vindkraftsetablering, andades också motsvarande intresse.
– När vindkraftsbyggena väl drar igång i framtiden kommer vi behöva ta emot två, tre jättetransformatorer motsvarande den 300 ton tunga pjäsen som anlände 2013. Då är Sandholmen vårt enda alternativ, förklarade han.
– Även vissa andra vindkraftskomponenter skulle med fördel kunna lossas här på södra sidan älven, noterade Bergquist.
Officiell farled
För att fullvärdiga Sandholmens potential som mottagare av lastfartyg krävs dock vissa insatser.
Dels måste sjöfartsverket klassificera sträckan upp till kajen som officiell farled, dels måste smärre muddringåtgärder företas i farleden utanför SCA-sågen.
– Det är på det hela taget ganska blygsamma insatser för att öppna för en ny transportled, ansåg Jan Lindbäck, noga med att betrakta kajen som ett komplement snarare än konkurrent till Piteå hamn.
"Intressant projekt"
Ulrika Nilsson, vd för Piteå hamn, fanns på plats under onsdagen.
– Det här är ett intressant projekt, helt klart. Vi får se hur det utvecklas.
– För vår del kommer vi att fullfölja utbyggnaden av hamnen och finns det gods som vi tappar kommer det alltid nytt istället. Bland annat lär nya volymer från Lindbäcks husfabrik, vår nya blivande granne, få betydelse för oss i framtiden, förklarade Ulrika Nilsson.