Egentligen är det tänkt att Vilja ska gå i Luleå men för tillfället bryts det is allra närmast kajen och där är det för grunt för den nya isbrytaren varpå man valt att placera henne i Piteå. Hamnchefen Ulrika Nilsson finner det mycket glädjande då det bidrar till hamnens miljöarbete.
– Vi jobbar för att ställa om till hållbarhet och att då få hit en båt med hybriddrift känns bra, säger Ulrika Nilsson, som i början av veckan tog en provtur med den urstarka och tystgående båten som troligen är världens starkaste isbrytande bogserbåt med hybriddrift i sin storlek.
Vilja drivs av två elmotorer och lika många dieselmotorer samt har en batteribank för att lagra energi. Att båten kan drivas av batterier innebär alltså mindre utsläpp jämfört med en båt med enbart dieseldrift.
– Det är positivt att kunna stoltsera med att ha Vilja i Piteå, säger Ulrika Nilsson.
Enligt henne är placeringen av båten resultatet av ett samarbete mellan Luleås och Piteås hamnar.
Placeringen gäller fram till mitten av april och ska vara återkommande då det bygger på ett flerårigt avtal.
Båten är 36 meter lång, 13 meter bred och har ett djupgående på cirka sju meter. Dragkraften ligger på cirka 100 ton. För att bryta riktigt tjock is måste dieseldriften aktiveras.
– Dieseldrift krävs för tuffare förhållanden, säger Ulrika Nilsson, som förklarar att i Piteå används Vilja mycket till att bogsera båtar in i hamn.