Nät av hamnar
Nu är den emellertid lagd och när det gäller sjöfarten pekas ett nät av strategiska hamnar ut.Rent geografiskt kretsar det mesta om den i Gävle. Även om det sägs att en särskild förhandlingsperson kommer att utses för att i dialog med berörda hamnar ta fram formerna för ett ömsesidigt åtagande från såväl staten som hamnen, finns farhågor.
Godstransportdelegationen har nämligen pekat ut hamnen i Gävle som den nordligaste som den anser vara värd att satsa på.
Även om det finns starka lobbygrupper i de nordligaste länen, befaras att det knappast finns någon minister som tar strid för hamnarna i norröver.
Missnöje
Bakgrunden till översynen av hamnarna uppges komma från Göteborgsområdet och regionen kring västra Götaland.Det stridbara kommunalrådet i Göteborg, Göran Johansson, s, har inte gjort någon större hemlighet av sitt missnöje med att farledsavgifterna i hela Sverige bekostas solidariskt.
Konkret är inställningen att kostnaderna ska tas där de uppstår.
En märklig inställning anser hans partikollega i Piteå, Peter Roslund.
- Självklart ska kostnaderna för att hålla öppna farleder delas solidariskt. Det är ju också en inställning som EU har och egentligen borde pröva, säger Roslund. (Se annan artikel)
Det kan tilläggas att de fartyg som anlöper de nordliga hamnarna vintertid betalar avgifter i olika former, däribland för att hålla farleder öppna och lotshjälp.