Isbrytare banar väg för fastfrusna fartyg

Isläget i Bottenviken är besvärligt.- Den här veckan har varit extremt tuff. Många fartyg har kört fast, rapporterar befälhavare Karl Herlin på isbrytaren Atle.

Isläget i Bottenviken beskrivs som extremt besvärligt och isbrytarna har tvingats köra i skytteltrafik senaste tiden för frigöra fartyg att hålla farlederna öppna. (Arkivbild).

Isläget i Bottenviken beskrivs som extremt besvärligt och isbrytarna har tvingats köra i skytteltrafik senaste tiden för frigöra fartyg att hålla farlederna öppna. (Arkivbild).

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2010-02-04 06:00
Atle, Ymer, Frej och den något mindre isbrytaren Balder Viking har haft bråda dygn ute i havsbanden sistlidna tiden.
- Isen i Bottenviken och Bottenhavet är inte bara tjock utan framförallt väldigt rörlig på grund av hårda ostliga vindar. Det är dessa rörelser som ställer till med problem, konstaterar Karl Herlin på isbrytaren Atle.
Stora ismassor har trycks samman och enorma vallar har korkat igen farlederna.
I veckan har åtskilliga fartyg kört fast.
Konvojkörning
Assistans från isbrytare har varit den enda utvägen för fortsatt färd.
- Under tisdagen samlade vi ihop sex fartyg från Luleå, Haraholmen och Skelleftehamn och lotsade dem söderut i samlad konvoj, berättar befälhavare Karl Herlin på Atle.
- Men vi hinner knappt bryta en ränna innan isen trycker ihop akter om oss som ett blixtlås, beskriver han.
- Senaste tidens hårda vindar har gjort vintern till den värsta på många år. Prognoserna framöver talar dock om mindre blåst vilket lär lätta på det hårda trycket.
Förseningar
Närmare helgen väntas tre-fyra fartyg anlända till hamnen i Haraholmen.
Där har issituationen inte ställt till med några större problem.
- Vi har haft en del förseningar på ankommande fartyg men inga extrema dröjesmål, noterar hamnchef Leif Öhman.
FAKTA Ispress/vallbildning
Vid ispress pressas isen mot land, mot landfast is eller mot långsammare drivande is
Det bildas vallar där flaken staplas på varandra - som stockar i en timmerbröte. Isen ovan vattenytan är endast någon eller några meter hög, medan isen under ytan kan sträcka sig flera tiotals meter djupt
Vallen driver ofta upp på grund. Fortsätter ispressen staplas flaken allt mer och stora högar av upptornad is kan bildasKälla: SMHI
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om