Invigningen av Bondökanalen skjuts upp ett år

Kostnaden för Bondökanalen drar iväg och nu står det dessutom klart att någon invigning av kanalen blir det inte till midsommar. Den rådande vattendomen tillåter inte att den resterande muddringen sker före första oktober.

En klaffbro ska gå över Bondökanalen. Fundamenten till den håller på att färdigställas.

En klaffbro ska gå över Bondökanalen. Fundamenten till den håller på att färdigställas.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2015-05-05 05:00

Videon är inte längre tillgänglig

I drygt ett år har byggandet av Bondökanalen pågått och planen var att invigningen skulle ske under midsommarveckan i år. Men så blir det inte. Enligt den miljödom som gäller för området sedan 2013, får muddring endast ske mellan 1 oktober och 30 april. Sista dagen för grävning i vatten är alltså passerad och får inte tas upp igen förrän i oktober.

David Sundström, näringslivschef på kommunen, säger att man fört en dialog med länsstyrelsen och in i det sista hoppats att länsstyrelsen skulle betrakta den resterande grävningen som schaktning och därmed inte omfattas av miljödomen.

Inga mer EU-pengar

– Då länsstyrelsen bedömer att borttagningen av propparna är muddring kan tidigast öppna kanalen i oktober i år och flyttar därför invigningen till nästa år, säger han.

Han tycker att det är olyckligt att invigningen måste flyttas fram men säger att själva förseningen inte innebär en fördyring. Men även om fördröjningen i sig inte innebär en fördyring, så har projektet blivit dyrare än planerat. Kostnaden som från början var satt till 25,4 miljoner ligger idag på drygt tio miljoner mer. I den första kostnadsberäkningen på 25,4 miljoner står EU för hälften av pengarna. (12,7 miljoner). Några pengar från EU utöver detta är inte att vänta, vilket betyder att alla kostnader som tillkommer får kommunen stå för.

Tilläggsäskande

– Utöver 25,4 miljoner finns det beslut från kommunstyrelsen på ytterligare 11,7 miljoner (totalt cirka 37 miljoner kronor) och just nu håller vi på att förbereda ett tilläggsäskande till fullmäktige på två miljoner kronor, detta för att gardera oss mot fördyringar framgent, säger David Sundström.

Han säger att det i ett projekt som Bondökanalen är svårt att följa budget.

– Vi hade tyvärr inte tillräckligt god kunskap om hur det såg ut under backen och därför har kostnaderna dragit iväg mot slutet.

Gjutning av brofundament

Per Andersson, projektledare för Bondökanalen, säger att man just nu jobbar med gjutning och färdigställandet av de fundament som ska bära klaffbron. Gjutningen innebär att kanalen inte kan vara vattenfylld och de "proppar" som byggts upp i kanalens ändar och som håller tillbaka vattnet, måste vara kvar. Det är alltså borttagningen av dessa proppar som av länsstyrelsen betraktas som muddring och som inte får ske förrän i oktober.

Då det gäller kostnaden för projektet förklarar han att stora delar av fördyringen uppgår i mängdreglering.

– De massor som skulle grävas upp var beräknade till 40 000 kubikmeter men det visade sig när arbetet var igång att det inte räckte och det har tillkommit cirka 7 000 kubikmeter. Det har även tillkommit andra följdkostnader, säger Per Andersson.

Bondökanalen

Kanalen kommer att bli 230 meter lång och 20 meter bred. (Upp till 28 meter på något ställe)

Vattendjupet blir 3,5 meter

Bron som ska gå över kanalen är åtta meter lång och ska ha en seglingsfri höjd på fyra meter. Men eftersom bron blir öppningsbar kommer även högre båtar att kunna passera.

Byggandet av Bondökanalen gör att man "tjänar" 14 kilometer, när man slipper köra runt Degersten/Bondön. (Cirka en timmes färdtid)

Kanalen blir en förbindelse mellan den norra och södra skärgården.

På sikt kommer även en småbåtshamn att byggas, samt sjöbodar och campingplats med restaurang.

Initialt beräknades kostnaden till 25,4 miljoner kronor, varav EU står för hälften.

I dag ligger kostnadsberäkningen på cirka 37 miljoner kronor.

Utöver det har 2 miljoner kronor äskats till projektet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!