Digital teknik ska hjälpa kunder att spara el

Höga och snabbt pendlande elpriser gör att elbolagens kunder letar sätt att spara pengar. Pite Energi ser en stor intresseökning för deras app, som ger kunderna en ökad kostnadskontroll.

Pite Energi ser en stor ökning av kunder som använder företagets app för att hålla koll på elpriser och förbrukning. "Vi har sett en markant ökning av användningen de senaste veckorna", säger Anders Ådemo, marknadschef på Pite energi. (Arkivbild)

Pite Energi ser en stor ökning av kunder som använder företagets app för att hålla koll på elpriser och förbrukning. "Vi har sett en markant ökning av användningen de senaste veckorna", säger Anders Ådemo, marknadschef på Pite energi. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

Piteå2022-12-23 20:30

De höga och kraftigt svängande elpriserna gör att elbolagens kunder letar sätt att spara pengar. Digital teknik och smarta lösningar gör det möjligt för konsumenterna att själva se detaljerade prognoser över elpriser och anpassa sin elkonsumtion därefter. Pite Energi lanserade sin egen app under 2021 och ser nu ett kraftigt ökat intresse hos kunderna.

– Under de senaste veckorna har antalet nedladdningar ökat markant. I dag använder över hälften av våra kunder appen. Vi har varit medvetna om att vi behöver göra vår kundupplevelse ännu bättre och appen är en del av vår digitala utveckling. Det har varit en väldigt lyckad satsning och jag är jättenöjd över det genomslag det fått, säger Anders Ådemo, marknadschef på Pite Energi.

Appen gör att bolagets kunder kan se vilka tider elen är billig och själva analysera sin elförbrukning och sina kostnader. Anders Ådemo ser en förändring på elmarknaden där konsumenterna uppskattar kontroll och egen insyn i sin elförbrukning.

– Vi är på väg mot en omställning till timavtal och då är appen ett viktigt verktyg för att använda elen klokt. Det växer upp en marknad kring solceller, energilager och andra smarta lösningar för att påverka elförbrukningen utan att tappa bekvämlighet. Här är tekniken drivande, säger han.

undefined
Med Pite Energis app kan företagets kunder hålla koll på elpriser, se sin förbrukning och även jämföra sin egen elkonsumtion med andra hushåll.

Utvecklingen av smarta och digitala lösningar har slagit igenom stort bland elkunderna under 2022, där Rysslands krig i Ukraina satt elmarknaden i gungning och fått priserna att rusa, vilket ställer krav på både elbolag och kunder.

– Vi lever i tider där vi kommer att behöva hushålla med elen på ett helt annat sätt. Vi jobbar hela tiden för att skapa lösningar som är smartare, mer automatiserade och som fungerar.

De höga priserna har fört med sig kritik mot elbolagen och Anders Ådemo säger att elbranschen generellt tappar i förtroende hos kunderna. Lättanvända digitala verktyg kan däremot bidra till att skapa större förtroende hos konsumenterna, något man på Pite Energi ser påverkar bolagets kundnöjdhet positivt.

– Många kunder säger att de är väldigt nöjda med appen. Svenskt Kvalitetsindex gör varje år en undersökning kring hur förtroendet i branschen utvecklats och vi ser att kundnöjdheten generellt sjunker. Branschen tappar i förtroende, men hos oss ökar det. En av orsakerna till detta har att göra med digitala verktyg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!