- Det är skönt att äntligen se vår produkt lyfta internationellt. En ny robotlinje har fördubblat tillverkningskapaciteten i Öjebyn. Syftet är att klara all produktion för den europeiska marknaden i Öjebyn. I Korea och USA sker tillverkning med hjälp av licensavtal, säger Göran Svahn, vd för Composite Scandinavia sedan tre år.
Med de nya ordrarna i ryggen har företaget fått ett rejält andningsutrymme och en ny, större finansiell uppbackning för investeringar i produktion och marknadsföring.
Klar lönsamhet
- Det senaste kvartalet visar klar lönsamhet. Nästa år kommer företaget att visa ett positivt ekonomiskt resultat. Det är efterlängtat. Tidigare har företaget krävt ständiga kapitaltillskott. Från och med nu skall vi stå på egna ben, säger Göran Svahn.Den genomskinliga och väldesignade gasolflaskan från Öjebyn är en 15 är gammal innovation av grundaren och delägaren Kurt Berglund. Trots att iden är mycket uppskattad på marknaden har företagets väg varit lång och knagglig, dock utstakad med hjälp av en långsam men stadig tillväxt.
Gasolflaskan av komposit är patenterad i 40 länder och har sålts till 14 länder.
Nordeuropa
huvudmarknad
Huvudmarknad är Nordeuropa med länder som Sverige, Norge och Finland som största kundländer. Cirka 100 000 gasolflaskor per år har de senaste åren producerats för den nordiska hemmamarknaden. Den volymen måste upp, enligt vd.Ordern från Frankrike fördubblar försäljning och tillverkning i ett enda steg. Den nya ordern innebär ytterligare 100 000 gasolflaskor per år under tre år. Leveranserna har redan inletts.
- Ordern är ett stort insteg på en av världens viktigaste gasolmarknader. Vi hoppas att försäljningen både ökar och fortsätter efter de tre åren, säger Göran Svahn.
Även i USA och Korea väntas en försäljning på 100.000 kompositflaskor per år. Därmed stiger nu produktionen fyra gånger till 400.000 kompositflaskor per år, varav hälften produceras i Öjebyn.
Obegränsat
Marknaden för gasolflaskor är i det närmaste obegränsad. Bara i Frankrike finns 50 miljoner gasolflaskor. Nästan alla är av stål, som den nya kompositflaskan konkurrerar med. På hela världsmarknaden finns 1 miljard gasolflaskor, så gott som uteslutande av stål. En mindre andel av aluminium konkurrerar också om utrymmet.- I Sverige har vår kompositflaska slagit igenom helt och hållet. Vi har störst andel av nyförsäljningen, och de flesta byter sina stålflaskor mot komposit. I Sverige tillhör gasolflaskor främst fritidsmarknaden, precis som i övriga Norden.
- I nya länder där gasol är vardag ser det annorlunda ut. I Frankrike och Sydeuropa tillhör gasol hushållsvarorna. Precis som i Sverige är det ett viktigt argument att kunna se innehållet och hur mycket som är kvar i flaskan.
Designen viktig
- Designen blir också allt viktigare. Frankrike och alla andra kundländer vill ha sin egen design. Den franska flaskan säljs också i Schweiz, men med en annorlunda färgsättning för en annan gasolsort, säger Göran Svahn.Det är ruschigt vid fabriken i Öjebyn just nu. De nya ordrarna håller på att produceras. Nyinvesteringen är precis intrimmad. På besök finns också en kund från Elfenbenskusten, som prövar kompositflaskor för afrikanska förhållanden.
Afrika är en intressant marknad med goda möjligheter. Nigeria tillhör kundländerna och i Elfenbenskusten har en provorder levererats med positivt resultat.
- Här är "no more cheeting" det viktigaste. Det går inte att fuska med innehållet i de genomskinliga flaskorna, säger Desire Alla, VD i Group Swann SA, Elfenbenskusten.
Ny tjänst
- Kanske kan vi ha ett avtal klart under nästa år, säger Mikael Andreasson, marknadschef i Composite Scandinavia.Tjänsten som marknadschef ingår i de nyinvesteringar som företaget gjort under året.
- Vi bygger ut marknadspositionen, en viktig del i strategin att öka produktionsvolymen. Vi har även planer på att kunna investera i en fjärde produktionslinje i Öjebyn inom två år, men först måste försäljningen öka ytterligare säger Göran Svahn.
Det är Mikaels uppdrag. Sydeuropa med länder som Italien och Spanien står högt på listan, men även i Tyskland behöver företaget göra en inbrytning,
Composite Scandinavia har sin styrka i utvecklingsarbetet.
- Varje land och varje kund vill ha sin egen design. Storleken varierar också. I Norden arbetar vi med 5-kilos och 10-kilos flaskor. I Frankrike blir storleken 8, 5 kilo. USA måste ha egna modeller eftersom de väger innehållet i pounds. Till truckar används 15 kilo liggande tuber. Sydkorea kommer att producera 30 kilostuber. Därför är vår utvecklingsavdelning hela tiden sysselsatt med nya, kundanpassade modeller. Vi producerar snabbt en ny prototyp. Det imponerar på kunderna, säger Göran Svahn.
Säljer kunskap
Att sälja kunskap, så kallad know how, till de licenstillverkande kunderna på andra sidan oceanerna är också en växande del i företaget.- Vi säljer hela vår kunskap med ritningar över maskinutrustningar, metoder och allt som ingår. Sedan tar vi en avgift, royalty, på varje levererad flaska. Vi är också med och monterar anläggningarna och har personal på plats för att trimma in maskinerna och skola personalen, säger Göran Svahn.
100000 flaskor per år
USA-anläggningen ligger i Franklin nära Nashville, Tennessee, en linje som skall producera 100 000 gasolflaskor per år. I Sydkorea planeras för fyra sådana maskinlinjer, varav en tagits i drift i höst.- Det är tid för en ny produkt på USA-marknaden. Jag tror att det här projektet kommer att bli framgångsrikt, säger Darrel Reifschneider, The Lite Cylinder Co, USA, en erfaren tidigare tillverkare av ståltuber som nu byggt en ny fabrik för gasolflaskor i komposit.