Intensivt tecknande

Tystnaden på Kaleido är kompakt. Endast ljudet av raspande kol, blyerts och tusch mot papper hördes när medlemmarna i Kontur åter igen samlades till krokikväll.

Att sitta krokimodell har gett Helena Nybring ett nytt förhållningssätt till sin egen kroppsuppfattning.

Att sitta krokimodell har gett Helena Nybring ett nytt förhållningssätt till sin egen kroppsuppfattning.

Foto: Frida Enberg

PITEÅ2017-08-30 09:59

Emma Lundquists tuschpenna jobbar snabbt. Hennes blick flackar upp och ned mellan den nakna modellen mitt i rummet och blocket som vilar i hennes knä. Hennes hand tecknar oavbrutet. Ibland tecknar hon utan att titta på handen. I dag testar hon att teckna med tusch.

– Jag ville bara testa något nytt. Jag har använt tusch mycket innan. Det funkade bra till det här också, säger Emma Lundquist.

I ryggen har hon två konstutbildningar, en vid Konstskolan i Stockholm och en vid Gerlesborgsskolan. Nu är hon tillbaka på hemmaplan och söker sin väg tillbaka till konsten. Krokikvällen på Kaleido kan vara en bra början.

– Tanken är att jag ska hålla på med konst mer än vad jag gör just nu, säger hon.

Det är inte första gången hon tecknar kroki.

– Nej, det har jag gjort många gånger. Jag gillar tekniken, att öva på att rita det man ser, säger Emma Lundquist.

Krokiteckning är intensivt. Medlemmarna börjar med att teckna en pose på en minut. Därefter trappas tiden för varje pose upp till maximalt tio minuter.

Det är föreningen Kontur som står bakom krokikvällarna, som hålls sista tisdagen varje månad på Kaleido. På tisdagskvällen var det höstpremiär och ett tiotal medlemmar hade samlats för att teckna.

Modellen för kvällen är Helena Nybring. Att ställa upp som krokimodell handlar för henne om att bejaka sin kropp och träna på att vara sig själv.

– Jag är som jag är. Det finns skönhet i alla kroppar, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om