Inna högvilt bland it-jättar

De stora it-drakarna har fått upp ögonen för Inna Matsaniouks nyskapande arbete. Själv har hon fullt fokus på den framtida VR-tekniken.

Inna Matsaniouk, Piteå, KTH-student,

Inna Matsaniouk, Piteå, KTH-student,

Foto: Jan Westerberg

PITEÅ2017-06-26 15:26

Inna Matsaniouk är 27 år, uppvuxen i Piteå, it-skolad på Backa och stor datateknisk eldsjäl med mångåriga studier vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, som språngbräda.

VR-tekniken är Innas grej.

Det som på engelska kallas Virtual Reality, eller ”virtuell verklighet”, där ett par specialglasögon över ansiktet med inbyggda rörelsesensorer levererar 360-gradiga filmbilder med en hejdlös blandning av verklighet och dikt allt efter vald programvara.

På med glasögonen och en ny värld öppnar sig, liksom.

Tekniken har vuxit sig stor inom framförallt spel- och underhållningsbranschen. Det är där de stora pengarna finns för tillfället.

– Jag har alltid fängslats av VR-tekniken som ju inte har alltför många år på nacken. Men helt klart har vi bara sett början av den här utvecklingen, säger Inna Matsaniouk.

Under KTH-studierna har Inna ägnat år av tankemöda åt att studera, vidareutveckla och förfina VR-tekniken som hjälpmedel för utbildningsinsatser, sjukvård, arkitektur, näringslivet, sektorn äldre-barn och mycket annat.

– Det finns egentligen ingen hejd på vad som är möjligt, säger hon.

Tillsammans med Elena Malakhatha, forskare vid KTH, har duon levererat embryon till innovationer som fått it-jättar som Microsoft, IBM och även stora bolag som IKEA att vädra intresse.

– Vi driver inte utvecklingen på kommersiell basis ännu. Men det är nog bara en tidsfråga innan det blir aktuellt. Vi ligger just nu i förhandlingar med några stora bolag om samarbete, även om inte pengar är det primära i sammanhanget för oss, säger Inna Matsaniouk.

– Vi drivs snarare av att vara en del i utvecklingen, bygga kunskapsbanker med erfarenheter och verka för ökad tillgänglighet. Allt fokus på forskningen alltså, säger hon.

Nämnda duo och ytterligare ett team från KTH sjösatte i höstas landets första VR-filmfestival för att sprida intresse för tekniken.

Bland utbudet fanns filmer från hela världen samt 30 roterande stolar där lika många deltagare samtidigt fick möjlighet till interaktion.

Konstellationen har även arrangerat en stor VR-mässa med workshop och föreläsningar för flera tusen deltagare. En mässa i Stockholm som framgent kommer att sprida samma koncept vid motsvarande sammandragningar i Köpenhamn, Amsterdam, Berlin, Boston och Sao Paulo.

– Det finns mycket på agendan i framtiden vad gäller VR-teknikens utveckling, säger Piteåtjejen numer verksam från Stockholms horisont.

VR-glasögon

Det är en form av bildskärm som man sätter framför ögonen för att uppleva virtuell verklighet.

Glasögonen har två små ljusstarka bildskärmar, en för vardera öga. Eftersom bildskärmarna befinner sig så nära ögonen får man en känsla av att det är en stor bild man ser.

Virtuell verklighet är en datateknik som replikerar en miljö, verklig eller inbillad, och simulerar användarens fysiska närvaro samt miljö för att möjliggöra användar-interaktion.

Intrycken skapar artificiella sensoriska upplevelser som kan innefatta syn, känsel, hörsel och lukt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!