Inkörningsproblem skapar köer på E4

Undermålig plogning i framförallt vänsterfilen och långa köer bakom plogbilen. Den senaste tiden har Trafikverket och Svevia haft problem med underhållet på E4.

Snöröjningen av E4 har en ny entreprenör som har dragits med inkörningsproblem. (Arkivbild)

Snöröjningen av E4 har en ny entreprenör som har dragits med inkörningsproblem. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2016-01-28 21:05

Den 1 september tecknade Trafikverket region nord nytt avtal med Svevia. som sedan dess har ansvar för vägunderhållet från länsgränsen mot Västerbotten upp till Töre. Där tar NCC över.

Ilskna bilister har hört av sig till PT och ondgjort sig över dels dålig plogning, dels att den entreprenör Svevia anlitar inte släpper fram trafiken vilket gör att det bildas långa köer.

En skriver: ”I morse rann bägaren över. Vid 06.30, den tid då alla pendlare till Luleå är på väg, bestämmer man sig för att ploga E4. Eftersom man försöker ploga två körfält samtidigt, vilket man inte heller lyckas med, bildas långa köer”.

Under onsdagen erfor också PT problemet. En plogbil med blad som plogade bägge körfälten släppte fram trafik först efter någon mil och under den tiden blev E4 norrut proppfull med fordon.

Lotta Isaksson vid Trafikverket är projektledare för underhåll:

– Regeln är att plogbilen ska stanna och släppa fram trafiken, men vi har haft inkörningsproblem sedan vi skrev nytt kontrakt med Svevia, säger hon.

Förutom att plogbilsförarna segat på i snön har de inte heller alltid presterat ett fullgott jobb. Trafikverket är inte nöjda med plogningen.

Vad gör ni åt det?

– Vi för samtal med Svevia om det, säger Lotta Isaksson, som också förklarar varför plogbilen kan dyka upp mitt i en morgonrusning.

– Vi försöker undvika att ploga när det är som mest trafik. Men det går inte alltid. Vi måste åka ut när snön faller, säger Lotta Isaksson.

Hon förklarar kriterierna för när det plogas.

– Svevia kör E4 när det är en centimeter snö med en åtgärdstid på fyra timmar på körytorna. På vägrenen ska vi ha en åtgärdstid på åtta timmar och det samma gäller sidoanläggningar som parkeringsfickor. Där plogar vi när det snöat tre centimeter, säger Lotta Isaksson.

Projektledare Simon Kättström vid Svevia säger att Trafikverket får bedöma hur Svevia sköter uppdraget.

– Men vi pratar hela tiden med vår entreprenör om vad som gäller. Vi försöker undvika rusningstrafiken morgon och eftermiddag men det är inte alltid det går, säger Kättström, som också pekar på att det kan bli problem för plogbilen om den stannar för ofta för att släppa fram trafik.

– Då kan den bli stående en längre tid och det är inte heller bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om