27 januari skrev PT om farhågan att coronaviruset skulle drabba besöksnäringen. David Wellborg, affärsutvecklare vid Swedish Lapland, uttryckte stark oro kring att turismen skulle påverkas. Då hade bland annat 150 personer ställt in en vistelse vid Cap East i Haparanda som ägs av Piteå havsbad group.
Under januari gjorde också reseförbudet ut från Kina att flera grupper inte kom till länet och trenden med avbokningar fortsätter.
– För någon vecka sedan skulle det komma en grupp på 30 personer från Italien. De var bokade via en dansk researrangör. Jag vet inte exakt vilket program de hade, men jag vet att de skulle besöka både Piteå och Luleå, säger Wellborg.
Gruppen tog sig aldrig till Norrbotten eftersom SAS hade ställt in flyget. Wellborg beräknar att för näringarna i Luleå och Piteå kan det handla om ett ekonomiskt tapp på en halv miljon kronor.
Coronaviruset har också satt krokben för fredagsmorgonens frukostmöte i Acusticum där cirka 150 företagare brukar delta.
– Ett 80-tal har bokat av sig eftersom det är sådan oro kring bland annat skolan och där föräldrar måste ta hand om sina barn, säger Fredrik Nilsson, moderator vid frukostmötet.
Jonas Dahlberg, vd för Nolia AB som arrangerar mer än tio mässor per år, säger att han följer frågan om coronaviruset mycket noggrant.
– Vi har haft coronamöten under hela veckan. Men ännu ser vi ingen påverkan på verksamheten och vår första mässa, trädgårdsmässan den 24 april har lockat 70 utställare, säger Jonas Dahlberg.