Ingen vaccineringstid trots timmar i telefonkö

Två gånger har 73-årige Tord Öberg försökt boka tid för vaccinering. Varje gång har han suttit i telefonkö i över två timmar. Men någon tid har han inte fått. "Det är nåt fel på systemet", säger han uppgivet.

Trots att han köat i telefonen till tidsbokningen två gånger har Tord Öberg inte lyckats få någon tid. "Man ska inte behöva ägna dagar och timmar åt att ringa och försöka få en vaccineringstid", säger han.

Trots att han köat i telefonen till tidsbokningen två gånger har Tord Öberg inte lyckats få någon tid. "Man ska inte behöva ägna dagar och timmar åt att ringa och försöka få en vaccineringstid", säger han.

Foto: TT

Piteå2021-04-08 06:00

Brevet från Regionen om att Tord Öberg nu var välkommen att boka tid för vaccinering mot covid anlände i förra veckan. Samma dag ringde han det nummer som stod angivet för telefonbokning.

– Att boka med dator och bank-id är inget för mig, säger han.

Han fick vänta i telefonkö i två timmar – bara för att sedan få veta att det inte fanns några tider och att han måste återkomma. I onsdags gjorde han ett nytt försök.

– Det var 248 före mig i kön och det tog 2,5 timmar innan jag kom fram, det är upprörande att man får vänta så länge. Man har ju annat att göra än att sitta med en lur i handen, min fru har brutit lårbenshalsen så det är mycket att stå i.

Än mer upprörande var det att återigen få svaret att det inte fanns några tider. Han uppmanades ännu en gång att prova igen en annan dag.

Tord Öberg ifrågasatte varför det inte gick att boka en tid längre fram men tycker inte att han fick några klara besked. 

– Man ska inte behöva ägna dagar och timmar åt att ringa och försöka få en vaccineringstid.

Pia Näsvall, överläkare och vaccinsamordnare på Region Norrbotten, säger att kötiderna just nu är besvärliga. 

– Vi släppte på en ny åldersgrupp förra veckan och det är jättemånga som vill ha tider, påskhelgen har också gjort att trycket ökat, konstaterar hon och uppmanar alla som har möjlighet att boka via webben istället för telefon.

– Om fler använder webben får vi bättre tillgänglighet på telefonbokningen.

Att Tord Öberg mötts av beskedet att det inte fanns tider tycker hon låter konstigt.

– Det finns tider och det finns vaccin, konstaterar hon.

Möjligen kan upplägget kring själva telefonbokningen ge svaret. När man ringer det angivna numret kan man med hjälp av knapptryck direkt välja att bli uppringd av tidsbokningen. Gör man inget val utan väntar i kö svarar en person som kan hjälpa en med förfarandet att bli uppringd. Möjligtvis är det tiderna för uppringning som var slut när Tord väl kom fram på telefonen.

Pia Näsvall betonar att det är viktigt att man svarar när tidsbokningen ringer upp, även om man tycker att det tar tid, och inte börjar gå in på webben och boka istället. 

– Vi ringer upp sex gånger innan vi ger upp, slipper vi ringa och jaga folk sparar vi mycket tid som istället kan användas till att ringa andra. Vi vill ju kunna boka på så många vi bara kan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!