Ingen telefon trots abonnemang
Harriet Jonsson kopplar in telefonen i jacket i sin nya lägenhet. Där börjar historien om en kvinna som hjälplös bollats mellan två telebolag.- Jag fattar ingenting, säger Durrnäsbon som efter en månad fortfarande betalar för ett abonnemang som inte kan användas.
"Hur får man tag på en ansvarig på Telia?" undrar kunden Harriet Jonsson som pratat med olika personer i kundtjänsten och fått olika besked varje gång.
Foto: Emma Bergstrand
Harriet Jonsson är sedan tidigare kund hos Telia. Inför flytten accepterade hon en bindningstid på ett år eftersom hon då skulle få överflyttningen av abonnemanget gratis. Så långt frid och fröjd. Problemen började när Harriet Jonsson skulle koppla in telefonen i den nya lägenheten. Det visade sig att linjen är låst på ett Glocalnetabonnemang som står på en tidigare hyresgäst. Harriet Jonsson ringde Glocalnet.
- De sa att så länge han betalar sina räkningar så finns det ingen anledning för dem att fråga om han vill säga upp det. Men vad det är för betalning som han sköter vet jag inte, för det är ett vilande abonnemang, säger hon.
Olika besked
Harriet Jonsson fick klara besked att det var hennes sak att kontakta den förra hyresgästen och be honom att säga upp abonnemanget. När Harriet Jonsson ringer mannen på hans nya nummer i Luleå får hon veta att numret inte är i bruk.
När Harriet Jonsson har kontaktat Telia har hon fått en mängd olika besked.
- Jag har säkert ringt 20 gånger till Telia, om det räcker. Jag skulle vilja veta vem som ska betala min mobiltelefonräkning?, säger hon.
Telia
Bland annat har Telia meddelat att det är Harriet själv som ska be den förra hyresgästen att säga upp sitt abonnemang. Till slut fick Harriet Jonsson nog och kontaktade Konsumenternas tele- och internetbyrå.
- De säger att det är den nya operatören, alltså Telia, som ska säga till den gamla operatören att öppna blockeringen, säger hon.
Under tiden betalar Harriet Jonsson alltså flera hundra kronor i månaden i fasta kostnader för telefon- och internetabonnemang som hon inte kan använda. Hon har tagit upp frågan med Telia.
- Jag sa att jag vill säga upp mitt abonnemang trots att jag har bindningstid, säger hon.
Ge upp
Mannen i kundtjänst kopplade henne till bredbandsavdelningen. Mannen där lovade att höra av sig men återkom aldrig.
- Det är många som har tagit mitt mobilnummer, men ingen har återkommit, säger Harriet Jonsson.
Vid det här laget är hon nästan på väg att ge upp.
- Jag kan förstå att problemet kan uppstå, men jag kan inte förstå att det ska ta så lång tid att åtgärda. Och ska verkligen en privatperson behöva leta reda på gamla abonnenter? Vad händer om jag aldrig får tag i människan? Ska jag då fortsätta att betala mina räkningar i ett års tid utan att få något för det?, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!