Ingen paltfest på Piteås gator

Det blir inget Paltkalas i sommar på Piteås gator. Stadens handlare, som av hävd hållit i utskänkningen, anser att jippot kostar mera än det smakar.

Amanda Lundmark, 32, Svensbyn: - Synd att inte handeln anstränger sig mera för att hålla traditionen levande. Själv har jag aldrig besökt Paltkalaset, men jag vet att det brukar vara välbesökt och uppskattat.

Amanda Lundmark, 32, Svensbyn: - Synd att inte handeln anstränger sig mera för att hålla traditionen levande. Själv har jag aldrig besökt Paltkalaset, men jag vet att det brukar vara välbesökt och uppskattat.

Foto: Anders Westergren

PITEÅ2008-06-11 06:00
Det startade som ett smakfullt lockbete i början på 1980-talet.
Handelsnäringen i Piteå kokade ihop ett matnyttigt koncept och serverade - som det var tänkt - i första hand turister och utsocknes medborgare gratis
pitepalt ute på stadens gator.
Den stora Paltkalaset i city har genom åren utvecklats till ett välkänt, välkomnande, välrenommérat begrepp.
Men i sommar blir det ingenting. Festen är inställd. Nedlagd.
Många aktiviteter
- Vi tycker att det är nog mycket aktiviteter på stan som kräver vårt engagemang. Därför har vi tagit beslut om att lämna över ansvaret till någon annan intressent att ta över och driva Palt-
kalaset, säger Köpmannaföreningens ordförande Kethy Lindehag.
Hittills har ingen känt sig manad.
Bland annat har byaföreningar fått förfrågningar, utan att vädra respons.
50 000 kronor
Köpmannaföreningen har drivit gatufesten i sann symbios med Piteå Presenterar, den egna paraplyorganisationen, satt att verka för en växande turism- och besöksnäring.
I fjol satsade Piteå Presenterar runt 50 000 kronor på arrange-manget.
Insatsen lade grunden för 3 000 gatupaltar, smör, lingonsylt, mjölk och diverse runt-omkring-jippon för en strid ström av hågade, hungrande läckergommar.
Eva Olsson agerade "paltgeneral" i fjol i Piteå Presenterar’s regi.
- Redan då talades det i termerna om att arrangemanget behövde förändras och förnyas. Det handlade om mycket jobb, stora kostnader som försvann i ett nafs utan att ge alltför mycket tillbaka, konstaterar hon.
Det diskuterades även vikten av att nå rätt målgrupp; besökare, turister, sörlänningar, norrmän. Kön av paltsugna ortsbor har på senare år vuxit sig allt starkare, sägs det, vilket liksom inte varit huvudsyftet med upplägget.
- Får jag sia kommer Paltkalaset säkert tillbaka, men i en annan form, förklarar Eva Olsson, numer bosatt i Uddevalla.
Viktig symbol
Ny herre på täppan i Piteå Presenterar är Bo Sandström, med en månad på posten som destinationsutvecklare.
- Jag är för färsk för att ha hela bakgrunden klar för mig. Men palt är en viktig symbol för Piteå och därför hoppas jag kunna utveckla varumärket i annan form till ett annat år, säger Bo Sandström.
- Man kan till exempel bredda utbudet och inte nödvändigtvis dela ut Pitepalten gratis, resonerar han.
Risk för badwill
Tomas Riklund, Paltakademins ordförande i Piteå, mottog gårdagens besked med stor besvikelse.
- Va!? Det här är lika illa som att ge tomten kompledigt på julafton.
- Det finns snarare hur stora möjligheter som helst att utveckla och förädla både palten och gatufesten. Piteå borde vara mera rädda om och värna ett sånt inkört gatuarrangemang. Det här beskedet kan slå tillbaka, sprida badwill över stan, fruktar Tomas Riklund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om