Ingen konst hitta rätt med ny guidning
Piteå slår ett slag för sina parker och hela spektrat av stadsnära utsmyckningar. I tre nytryckta foldrar lyfts grönskande, gömda, glömda kulturella go’bitar fram i rampljuset.
Piteås parker, konstverk och stadsnära minnesmärken lyfts fram i tre nytryckta guider som kultur och fritid står bakom, med följande upphovsmän: Satu Takkinen (till vänster), Birgitta Hedeby, Hans Hansson och Ulrika Bohman.
Foto: Gunnar Westergren
Och handen på hjärtat, vilka har dunderkoll på vad plåtskulpturen "Havets vägvisare" står symbol för, eller hur den långvingade "Pelikanen" i brons landat i Piteå?
Kultur och fritid har skaffat fram facit på alla dessa funderingar.
Kulturell resumé
Parker, konstverk, skulpturer och minnesmärken kryddar den centrala stadsmiljön, men understundom går utbudet medborgarna förbi - av slentrian, okunskap eller möjligen av ren ovetskap.
- Vitsen med de nytryckta foldrarna är att guida och bjuda både bofasta Pitebor och tillfälliga besökare en resumé över kommunens utomhuskultur, säger Hans Hansson, förvaltningschef vid kultur och fritid.
De tre nya trycksakerna fokuserar på olika ämnesområden:
e Stadsnära parker
e Stadsnära
utsmyckningar
e Kulturskyltar
Kartmärkta
Parkerna i och utanför centrala stan, totalt tretton till antalet, sammanfattas var för sig i visuella beskrivningar - samtidigt som de lummiga oaserna överskådligt finns inprickade på en inflikad kommunkarta.
De stadsnära utsmyckningarna rör ett tjugotal objekt; med sammanfattningar runt konstverkens namn, upphovsman/kvinna, placering samt lite runt-omkring-information. Kartbeskrivningar finns med.
46 kulturskyltar
En schematisk kartering ingår även i sammanställningen av 46 uppsatta kulturskyltar, som beskriver bakgrund och historien över kulturellt laddade miljörer och stora personligheter som i olika former präglat stadens utveckling.
- Strax efter sekelskiftet lät vi trycka upp en första utgåva med liknande sammanställningar och den gick åt som smör i solsken. Den här nya uppdateringen är en både efterfrågad och till synes behövlig produkt, menar Hans Hansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!