Bron över Pitsund kommer att bli öppningsbar

Trafikverket ser ingen mening med att folkomrösta om var Norrbotniabanan ska dras. Sträckningen genom centrum är redan beslutad och myndigheten ser ingen anledning att ändra på det. "Trafikverket äger processen", säger planeraren Urban Eriksson.

Urban Eriksson, Trafikverket, informerade kommunfullmäktige om hur det är tänkt att Norrbotniabanan ska dras. (Arkivbild)

Urban Eriksson, Trafikverket, informerade kommunfullmäktige om hur det är tänkt att Norrbotniabanan ska dras. (Arkivbild)

Foto: Tommy Norin

Piteå2021-12-14 17:00

Trafikverket besökte Piteå för att informera om nuläget för Norrbotniabanan. I måndags fick kommunfullmäktige en presentation och under tisdagskvällen är det allmänhetens tur.

– Jag har hört att det varit diskussioner om folkomröstningar. Därför kan det vara bra för er att veta att det är Trafikverket som äger processen. Givetvis tillsammans med er kommuner där vi haft samråd och funderat på hur saker och ting ska utformas, säger Urban Eriksson, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

Han inledde därmed med att slå hål på möjligheterna för allmänheten att nu påverka var ett resecentrum ska ligga.

– Den korridor som är vald är den som går genom Pitholm och centrala Piteå.

PT har tidigare berättat att det finns en osäkerhet kring en öppningsbar järnvägsbro över Pitsundet. Men Urban Eriksson är tydlig med att det kommer att bli så.

– Hur den kommer att se ut och om det kommer att vara en hängbro eller lyftbro är svårt att säga i dagsläget, men det är det som är tänkt för att kunna säkerställa den sjöfart som finns i dag.

undefined
Trafikverket är tydlig med att den planerade korridoren genom centrala Piteå med ett resecentrum vid Södra hamn står fast.

Enligt Urban Eriksson finns det stora fördelar med centrumdragningen jämfört med ett spår längs E4 med resecentrum vid Lomtjärn.

– Det innebär att vi får bra anslutningar för persontrafiken, vi får ett centralt resecentrum, vi får bra möjligheter att ansluta med gods både till SCA, hamnen, Smurfit Kappa och Backens industriområde. Vi kommer också att kunna göra trafiksäkrare lösningar. Jag tror vi har Sveriges längsta plankorsning här i Piteå över Timmerleden.

Urban Eriksson informerade också om vilka konsekvenser det skulle få om Trafikverket valde Lomtjärnalternativet.

– Då kommer vi inte göra något åt den järnväg som finns i centrala Piteå idag. Bangården blir kvar med sina växlingsrörelser. Plankorsningarna kommer kvarstå. Det finns en järnväg här redan idag och det får vi inte glömma bort.

Om Norrbotniabanan dras genom centrala Piteå kommer alla korsningar vara planskilda. På Pitholm byggs en godsterminal för att hantera anslutningar mot Haraholmen och SCA för att sedan rulla vidare till ett resecentrum vid Södra hamn. 

– Om man tittar på placeringen av resecentrum är det viktigt att man lägger det där folk bor och arbetar. Vi ser att vi har ett betydligt större upptagningsområde med ett centralt resentrum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!