Ingen hjälp trots ständiga tv-avbrott
Långa avbrott och dåligt ljud, det är något som de boende på Gamla Granvägen i Öjebyn har fått dras med under det senaste årets TV-tittande. Grannarna på gatan har hotat med att säga upp sina abonemang hos Tele2vision, som är leverantören av digital-tv på området, men nu ser det ut som att det hela kommer att lösa sig.
Sune Asplund och Kell Falkenström bor båda på Gamla Granvägen i Öjebyn och har samma problem med sin digital-tv från Tele2vision. "Vi har varit i kontakt med dem flera gånger, men ingenting händer", menar de.
Foto: Emma Bergstrand
- Det bryts när som helst, mitt i en fotbollsmatch eller under Aktuellt, det är tröttsamt, utbrister Sune Asplund.
Flera av de drabbade har varit i kontakt med Tele2vison vid upprepade tillfällen men fått till svar att det är kundens eget problem. Att kabeln mellan box och tv är för dålig eller att boxen behöver bytas ut.
- Vi har redan bytt våra boxar, och kablarna är det inget fel på. Vi har verkligen testat allt, säger Asplund.
- De skjuter över problemet på oss som är kunder istället för att se över vad som är fel och helt enkelt fixa till det, fortsätter Kell Falkenström, som också bor på Gamla Granvägen.
Dålig sändare
Asplund själv tror att signalen från sändaren i området är för svag, det är något han även påtalat när de har varit i kontakt med på Tele2vision. Han har länge hoppats att det ska åtgärdas men problemen kvarstår.
- Om de inte gör någonting åt det här snarast så kommer vi att säga upp våra abonnemang allihop. Man ska inte behöva ha det så här, med avbrott upp till en timme om dagen för något man betalar för varje månad.
På Tele2vison ställer man sig vid en första kontakt frågande till problemet. Det är inget som känns igen. Men efter att ha pratat med Asplund själv ytterligare en gång slår de fast att det faktiskt inte är något fel på varken hans box eller kabel. Därför har man nu bestämt sig för att skicka ut en tekniker för att se över problemet.
- Vi lovar att Sune och hans grannar kommer få problemet åtgärdat så fort det bara går. Vi beklagar att det blivit så här och hoppas att det ordnar sig nu, säger Annika Kvisterberg på Tele2Visions kontor i Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!