Ingen hjälp från Tele2 - hyresgästerna för få

UTAN TV. När Lennart Höljers tv slocknade förra helgen ringde han felanmälan på Tele2Vision - och fick beskedet att det krävs att minst 25 personer ringer för att en tekniker ska skickas ut.- Minst tolv lägenheter var utan tv hela helgen, det är dålig service.

Piteå2007-03-31 00:00
Lennart Höljer och sambon Ulrika Isaksson bor i en fastighet på Torggatan i Munksund. Samtliga tv-apparater i fastigheten blev utan tv-bild.<br /><br />- Jag trodde inte det var sant när jag ringde felanmälan och de sa att det krävdes att minst 25 personer i samma område ringer för att felet ska åtgärdas.<br /><br />Även den intilliggande fastigheten på Torggatan var drabbad, totalt 12 lägenheter.<br /><br /><h3>Fick ersättning</h3>Inte förrän på måndagen kom en tekniker och åtgärdade problemet.<br /><br />- Vi tittar mycket på tv, bland annat på sportkanalerna, och i helgen missade vi UEFA-matcherna och även reprisen av Ordförande Persson som vi hade tänkt se.<br /><br />Men Lennart och Ulrika ska få ersättning av Tele2Vision för avbrottet.<br /><br />- Vi har fått besked i dag om att vi ska få 25 kronor i kompensation, berättar Lennart som inte kan låta bli att le åt summan.<br /><br />På Pitebo är man medveten om problemet med att hyresgäster möts av beskedet att det krävs minst 25 stycken som gör en felanmälan för att åtgärder ska sättas in.<br /><br />- TV:n är ju väldigt viktig för många, inte minst för alla ensamma, och vi har påtalat det orimliga i den här regeln för Tele2Visions lokala tekniker, säger Birgitta Kemi på Pitebo AB.<br /><br /><h3>Oklara besked</h3>På Tele2Visions telefonnummer för felanmälan, som alla Pitebos hyresgäster anmodas ringa vid problem med tv-bilden, möts PT av motstridiga uppgifter. "Det räcker med att 5-10 stycken ringer för att vi ska åka ut direkt, är det färre kan man få vänta någon dag", "Egentligen ska man vara minst 25, om inget annat anges i avtalet", "Någon gräns har jag inte hört talas om, alla fel ska åtgärdas inom rimlig tid".<br /><br />Tele2Visions vd Martin Cullberg har inte gått att nå för en kommentar men Torbjörn Larsson, pressansvarig på Tele2Visions moderbolag Tele2, säger så här:<br /><br />- Det har tidigare funnits en gräns på 25 personer men den finns inte kvar längre. Policyn är att fel ska vara avhjälpta inom 24 timmar men är det allvarliga fel eller många som berörs ska det gå snabbare.<br /><br />Han konstaterar att i fallet med Torggatan skulle en tekniker ha skickats ut omedelbart.<br /><br /> Det här är väldigt illa skött av oss, men vi har vidtagit åtgärder så att det inte ska kunna inträffa igen.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om